پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران

۱۲ بازديد
پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران

پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران

دانلود پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران

پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران
دسته بندي مديريت
فرمت فايل doc
حجم فايل 420 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 130

پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران

چكيده:

هدف از انجام اين تحقيق تعيين رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران مي باشد. جامعه اماري تحقيق شامل كليه كاركنان زن و مرد شركت دارو پخش در شهر تهران بوده است. تعداد كاركنان شركت دارو پخش در بخش هاي مختلف اين كارخانه 1000 نفر براورد شده است. نمونه گيري صورت نمونه گيري طبقه اي نظام دار انجام شده است . تعداد 132 كارمند مرد و 50 كارمند زن به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. از پرسشنامه هاي استاندارد هوش معنوي آمرام ، تعهد سازماني پورتر و رضايت شغلي كراك و راك براي جمع اوري اطلاعات استفاده شده است. از روش هاي امار توصيفي و استنباطي براي تجزيه و تحليل داده ها ، استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه بين هوش معنوي و تعهد سازماني كاركنان شركت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر اين يافته هاي تحقيق نشان داد كه بين هوش معنوي و رضايت شغلي كاركنان شركت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنين نتايج نشان داد كه بين تعهد سازماني و رضايت شغلي كاركنان شركت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر اين يافته ها بيانگر ان بود كه بين هوش معنوي و تعهد سازماني كاركنان شركت دارو پخش تهران با رضايت شغلي انها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

كليد واژه ها: تعهد سازماني ، رضايت شغلي ، هوش معنوي ، مديريت رفتار سازماني ، مديريت منابع انساني

مقدمه:

تمامي جوامع براي مهارت ها و رفتارهاي خاص ارزش قائل هستند. اين كه هر جامعه از كدام استعدادها تجليل مي كند، بستگي دارد به اينكه جامعه براي بقا و تداوم خود چه نيازها و خواسته هايي دارد. از نظر غالب مردم داشتن هوش، توانايي سازش موفقيت آميز با نيازها و خواسته هاي فرهنگي و محيطي است.

آنچه مسلم است، هوش از جذاب ترين نيروهاي رواني است كه جلوه هاي آن در موجودات مختلف به مقادير متفاوت قابل مشاهده و رويت است. هر چه موجودات ازتكامل بيشتري بهره مند بوده و به همان نسبت از پيچيدگي بيشتري برخوردار باشند، از نظر هوشي نيز پيشرفته تر خواهند بود.

قسمتي از متن

عامل هوش معنوي مي تواند موجب ارتقاي رضايت شغلي كاركنان گردد. علاوه بر اين جنيا و پورهويت (2006)  معتقدند هوش معنوي  مي تواند موجب افزايش  تعهد سازماني كاركنان نيز گردد. تعهد سازماني عبارت از نگرش‌هاي مثبت يا منفي افراد نسبت به كل سازمان (نه شغل ) است كه در آن مشغول به كارند. در تعهد سازماني شخص نسبت به سازمان احساس وفاداري قوي دارد و از طريق آن سازمان خود را مورد شناسايي قرار مي دهد(مي ير ، 2000)

به اعتقاد زوها و مارشال (2010) برخورداري از تعهد سازماني بالا مي تواند موجب موجب نظم در كار گردد و به كاركنان فرصت دهد كه با علاقه مندي بيشتري به خدمات خود به مراجعان بپردازند. اين موضوع خود مي تواند سبب افزايش سطح رضايت مديران از كاركرد و عملكرد كاركنان گردد.  در واقع رضايت از پرسنل تابعي از عوامل و فاكتورهاي مختلف است كه مي توان از ان جمله به رضايت از كاركرد ، رفتار و اخلاق ، نظم ، همكاري با پرسنل ، دقت در كار و نظاير ان در ميان كاركنان اشاره نمود. شركت دارو پخش به دليل گستردگي كار و تنوع محصولات و نيز تعداد كاركنان  بزرگ ترين واحد توليدي دارو در كشور به شمار مي رود. نظر به اينكه داروها در تامين سلامت بيماران جامعه نقش ممتازي دارند لذا بايستي سعي شود تا اين داروها به شيوه اي صحيح و با كيفيت توليد گردد. توليد با كيفيت در يك واحد صنعتي مرهون و مديون انگيزش و تعهد سازماني و رضايت شغلي بالاي كاركنان ان مجموعه به شمار مي رود. لذا اگر شركت دارو پخش بتواند برخوردار ازكاركناني گردد كه داراي روحيه كار و تلاش بالايي بوده واز رضايت شغلي بالايي برخوردار باشند ، مي توان اميدوار بود كه محصولات توليدي نيز از دره بالايي از كيفيت برخوردار باشند. در اين ميان احساسات معنوي و نگرشهاي مذهبي كاركنان بر اين موضوع تاثير گذار مي باشند. با توجه به  اين مهم لازم است تادر قالب تحقيقي علمي و منسجم به بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران پرداخته شود.دراين تحقيق به بررسي رابطه بين هوش معنوي رضايت شغلي وتعهدسازماني درميان كاركنان شركت داروپخش پرداخته مي شود.

نظريه برابري و انتظار :

به نظر لاوسن و شن نظريه هايي كه تا اينجا مطرح شد تأكيد اصلي خود را بر پيش راندن افراد در زمينه ها و موقعيتهاي سازماني قرار مي دهد . در حاليكه تعداد ديگري از نظريه ها كه در طبقه بندي ريز مدلها قرار دارند ، به فرايندهاي شناختي تأكيد دارند ، فرايندهايي كه سبب كار كردن و باقي ماندن كاركنان در يك سازمان خاص مي شود . از جمله اين نظريه ها نظريه برابري است كه توسط آدامز ارائه گرديد و اساساً بر دو مؤلفه درون و برون دادها تأكيد دارد . به اعتقاد آدامز رضايت شغلي حاصل همخواني و برابري اين دو مؤلفه با يكديگر است . بنا به نظر آدامز نارضايتي شغلي زماني بوقوع مي پيوندد كه نسبت بازداده هاي يك فرد به درون دادها و نسبت باز داده ها به درون داده هاي فردي افراد ديگر مورد مقايسه قرار گرفته و كمتر از آنها برآورده مي شود . (جوزاني، 1387، 37

فهرست 

عنوان                                                                                                  1

چكيده                                                                                                 7       

فصل اول كليات تحقيق                                                                             8

مقدمه                                                                                                  9

بيان مساله                                                                                             10

اهميت وضرورت انجام تحقيق                                                                    12

اهداف تحقيق                                                                                          12

سوالات تحقيق                                                                                        13

فرضيه هاي تحقيق                                                                                  13

محدوديت هاي تحقيق                                                                               14

فصل دوم مباني نظري وسوابق تحقيق                                                          15

بخش اول رضايت شغلي                                                                           16   

2-1-1تعريف رضايت شغلي                                                                      16

2-1-2تاريخچه رضايت شغلي                                                                    16

2-1-3رضايت شغلي وابعادآن                                                                    17

2-1-4انواع رضايت شغلي                                                                        18

2-1-4-1رضايت دروني                                                                           19

2-1-4-2رضايت بيروني                                                                          19

2-1-5نظريه هاي زيربنايي رضايت شغلي                                                    19

2-1-5-1نظريه هاي ريزمدل                                                                     21

2-1-5-2نظريه هاي درشت مدل                                                              24

2-1-6نظريه هايرضايت شغلي                                                                26

2-1-6-1نظريه ارزش                                                                          26

2-1-6-2نظريه هالند                                                                            27

2-1-6-3نظريه بريل                                                                            27

2-1-6-4نظريه نقشي                                                                           27

2-1-6-5نظريه شغلي كوك وراك                                                          30

2-1-7رضايت شغلي وانگيزش                                                              30

2-1-8عوامل موثربررضايت شغلي                                                        31

2-1-8-1عوامل شغلي                                                                         31

بخش دوم تعهدسازماني                                                                         33

2-2-1تعهد                                                                                        33

2-2-2انواع تعهد                                                                                 34

2-2-2-1تعهدنسبت به مشتري                                                                34

2-2-2-2تعهدنسبت به سازمان                                                                35

2-2-2-3تعهدنسبت به خود                                                                    36

2-2-2-4تعهدنسبت به افرادوگروه كاري                                                   36

2-2-2-5تعهدنسبت به كارووظيفه                                                           37

2-2-3مفهوم تعهدسازماني                                                                    37

2-2-4تعاريف تعهدسازماني                                                                  38

2-2-5ديدگاههاي نوين درباره تعهدسازماني                                              42

2-2-5-1ديدگاههايي درموردكانونهاي تعهدسازماني                                42

2-2-5-2تعهدسازماني مفهوم يك بعدي ياچندبعدي                                    43

2-2-5-3الگوهاي چند بعدي                                                                44

2-2-6عوامل موثربرتعهدسازماني                                                        46

2-2-7اجزاي تعهدسازماني                                                                 49

2-2-8نتايج وپيامدهاي تعهدسازماني                                                      50

2-2-9شيوه هاي تقويت تعهدسازماني                                                     56

2-2-10ارتباط بين هوش معنوي وتعهدسازماني                                        57

بخش سوم هوش معنوي                                                                      58

معنويت                                                                                          59

2-3-1تعريف هوش معنوي                                                                 60

2-3-2تاريخچه هوش معنوي                                                               62

هوش معنوي ومولفه هاي آن                                                                64

2-3-3هوش معنوي وهوش شناختي                                                       67

2-3-4هوش معنوي ومفهوم شخصيت                                                    68

2-3-5هوش معنوي ومفهوم توانايي ذهني                                               70

2-3-6مفهوم هوش معنوي                                                                  71

2-3-7ابعادهوش معنوي                                                                     71

نظريه امرام درموردهوش معنوي                                                         72

سوابق وپيشينه تحقيق                                                                        75

سوابق تحقيق درايران                                                                       75

سوابق تحقيق درخارج ازكشور                                                           77

مدل مفهومي تحقيق                                                                          79

فصل سوم روش شناسي تحقيق                                                            79

مقدمه                                                                                            80

روش ونوع تحقيق                                                                            80

روش گردآوري اطلاعات                                                                   80

نمونه پژوهش                                                                                  81

ابزارگردآوري داده ها                                                                        82

روش تجزيه وتحليل اطلاعات                                                              83

فصل چهارم تجزيه وتحليل داده ها                                                        85

مقدمه                                                                                            86

الف)توصيف داده ها                                                                         87

ب)آزمون فرضيه هاي تحقيق                                                             105

خلاصه نتايج آزمون فرضيه هاي تحقيق                                                112

ج)تحليل رگرسيون چندمتغيره باروش گام به گام                                     112

فصل پنجم نتيجه گيري وپيشنهادهاي تحقيق                                            115

مقدمه                                                                                           116

5-1تبيين نتايج تحقيق                                                                       116

5-2پيشنهاد هاي كاربردي تحقيق                                                        117

5-3پيشنهادهابراي تحقيقات آتي                                                          118

5-4مشكلات ومحدوديت هاي تحقيق                                                119

منابع                                                                                         120

منابع لاتين                                                                                  124

دانلود پايان نامه بررسي رابطه بين هوش معنوي ،رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان كاركنان شركت دارو پخش تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.