پايان نامه تدوين استراتژي بر اساس Swot و فرآيند تحليل شبكه اي (ANP )

۹ بازديد
پايان نامه تدوين استراتژي بر اساس Swot و فرآيند تحليل شبكه اي (ANP )

پايان نامه تدوين استراتژي بر اساس Swot و فرآيند تحليل شبكه اي (ANP )

دانلود پايان نامه تدوين استراتژي بر اساس Swot و فرآيند تحليل شبكه اي (ANP )

پايان نامه تدوين استراتژي بر اساس Swot و فرآيند تحليل شبكه اي (ANP )
دسته بندي مديريت
فرمت فايل doc
حجم فايل 900 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 171

پايان نامه تدوين استراتژي بر اساس Swot و فرآيند تحليل شبكه اي (ANP )

چكيده:

شناسايي مسائل و مشكلات موجود سازمانها از نظر داخلي و خارجي كه در نهايت منجر به كشف و تبيين نقاط قوت و ضعف داخلي و فرصتها و تهديدات خارجي مي‌شود بعنوان بخشي از فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك است. يكي از ابزارهايي كه در مرحله­ي تدوين استراتژي براي تحليل موارد استراتژيك دروني و بيروني به كار مي­رود تحليلSWOT مي باشد كه قادر است مهمترين فاكتورهاي دروني و بيروني كه مي توانند آينده­ي يك سازمان را تحت تاثير قرار دهند را خلاصه كند. هدف اصلي تحقيق حاضر تدوين استراتژي انجمن سرمايه گذاران و كارآفرينان كيش بر اساس تحليل SWOTو با استفاده از فرآيند تحليل شبكه اي (ANP) فازي بوده است. روش تحقيق توصيفي پيمايشي بوده و از حيث هدف كاربردي مي باشد. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه و روش جمع آوري داده ها بصورت تركيبي كتابخانه اي و ميداني بوده استو جامعه آماري اين پژوهش شامل 15 نفر از سرمايه گذاران و مديران نهادهاي دولتي حاكم بر كيش و كارشناسان شامل هيئت امناء و همچنين اعضاي انجمن سرمايه گذاران و كارآفرينان كيش بوده اند كه به اين تعداد پرسشنامه توزيع گرديد. نتايج تجزيه و تحليل با استفاده از رويكرد FANP نشان داد رتبه بندي استراتژي هايانجمن در تبيين نقاط قوت و ضعف داخلي و فرصتها و تهديدات خارجي به ترتيب عبارت بودند از استراتژي هاي نقاط قوت و فرصتها، نقاط قوت و تهديدها، نقاط ضعف و فرصتها، نقاط ضعف و تهديدها كه در اين ارتباط با توجه به رتبه بدست آمده بايد راهكارهاي مؤثري در جهت تقويت و تعديل استراتژي ها توسط دست اندركاران انجمن انديشيده و بكار گرفته شود. 

واژه هاي كليدي: تدوين، استراتژي، SWOT، FANP، انجمن سرمايه گذاران و كارآفرينان كيش.

مقدمه

شناسايي مسائل و مشكلات موجود سازمانها از نظر داخلي و خارجي كه در نهايت منجر به كشف و تبيين نقاط قوت و ضعف داخلي و فرصتها و تهديدات خارجي مي‌شود بعنوان بخشي از فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك است كه مي‌تواند بمنظور قراردادن جايگاه سازمانها در موقعيتهاي بهتر و برتر در آينده مورد استفاده قرار گيرد (Rigan & Ghobadian, 2005). بعبارت ديگر بجاي اينكه سازمانها منتظر حوادث و محركهاي محيطي باشند و فقط به آنها عكس‌العمل نشان دهند با استفاده از برنامه‌ريزي استژيك مي‌توانند محيط را تحت تأثير قرار داده و اجازه ندهند تا شوكهاي محيطي بر عملكرد سازمان تأثير منفي گذارد. برنامه‌ريزي استراتژيك، ابـزار مديريتي توانمندي است كه براي كمك به سازمانها طراحي مي‌شود تا آنها بصورتي رقابتي، خود را با تغييرات پيش بيني شده محيط تطبيق دهند. 

قسمتي از متن

برنامه‌ريزي استراتژيك بر طبق تعريف گالوي[1] دورانديشي سازمان يافته‌اي است كه مراحل ذيل را در بر دارد (علي احمدي، 1377). 1- تعريف مأموريتها و هدفهاي دوربرد. 2- هدف گذاري، تفكيك مأموريتها به هدفهاي كمي و كيفي كوتاه مدت. 3- تعيين استراتژيها و راهبردهاي اساسي دستيابي به اهداف. 4- تعيين خط مشي‌ها و سياستهاي خرد و كلان. 5- تدوين رويه‌ها. 6- تدوين مقررات. 7- تنظيم برنامه‌هاي عملياتي و اجرايي اصلي و فرعي. 8- بودجه بندي بر حسب واحدپول يا كار.

يك برنامه‌ريزي استراتژيك بستر يا چارچوبي است براي عملي ساختن تفكر استراتژيك و هدايت عملياتي كه منجر به تحقق مشخص و برنامه‌ريزي شده مي‌گردد. چنين چارچوبي داراي هفت عنصر مشخص است (شريفي كلويي، 1376): 1- مأموريت سازمان (تعيين كننده چه؟). 2- تحليل استراتژيك (تعيين كننده چرا؟). 3- استراتژي (تعيين كننده به كدام جهت؟). 4- اهداف بلندمدت (تعيين كننده چه وقت و چگونه؟). 5- برنامه‌هاي تلفيقي (تعيين كننده چه وقت و چگونه؟). 6- پيش بيني‌هاي مالي (تعيين كننده برآورد مالي عناصر فوق). 7- خلاصه اجرايي (تعيين كنننده عناصر فوق).


[1]. Galloway.

منظور از فرآيند برنامه‌ريزي و مديريت استراتژيك دستيابي به يك توافق مقدماتي بر سر شكل و محتواي نظام برنامه‌ريزي و مديريت استراتژيك است به نحوي كه حمايت و تعهد لازم را در تصميم گيرندگان كليدي و رهبران اصلي مجموعه صنعت مورد مطالعه پديد آورد. در همين راستا دستيابي به يك توافق نظر مقدماتي از نظر مفهومي، بدون برخورداري از يك فرآيند و توالي منطقي از كارها امكان پذير نخواهد بود. هر چند نمي توان اثبات كرد كه يك نظريه مطلقاً درست است يا نادرست، وليكن مي‌توان براي تشخيص نارسايي‌هايش آنرا مورد آزمايش و مقايسه قرار داد. بدين منظور تا آنجا كه به هدف ما در اين بخش مربوط مي‌شود، سعي بر آن است برخي از فرآيندهاي موجود در اين زمينه مورد اشاره قرار گيرد تا گامي باشد براي درك مفاهيم و هم فراگردهايي كه به تدوين برنامه‌ريزي و مديريت استراتژيك منجر مي‌گردند (فتح الله، 1378). لذا با توجه به آنچه كه در فوق بدان اشاره شد نظام برنامه‌ريزي استراتژيك به عنوان يك فرآيند مدون و طرح ريزي شده كه فعاليتهاي برنامه‌ريزان را سازمان داده و هماهنگ مي‌كند، داراي مراحل عمل به شرح زير است:

♦- تجزيه و تحليل وضع موجود

- آغاز فراگرد برنامه‌ريزي استراتژيك و حصول توافق درباره آن.

- مطالعه سوابق قبلي جهت شناخت اوليه.

- تعيين و شناسايي رسالتها و ارزشها.

♦- تجزيه و تحليل محيطي

- مطالعه و بررسي شرايط محيطي و مسائل داخلي.

- تعيين نقاط قوت و ضعف.

- بررسي و مطالعه فرصتها و تهديدها.

♦- ارزيابي، گزينش و انتخاب استراتژي

- تهيه و ارائه گزينه‌هاي استراتژيك و شناسايي مسائل استراتژيك.

- انتخاب گزينه‌هاي برتر در راستاي برنامه استراتژيك.

- تنظيم استراتژيهايي براي مديريت مسائل استراتژيك.

- برقراري ديدگاه سازماني كارساز براي آينده.

فهرست مطالب

عنوان                                              صفحه

چكيده 1

فصل اول كليات تحقيق

1-1- مقدمه. 3

1-2- بيان مسأله. 3

1-3- اهميت و ضرورت... 4

1-4- اهداف تحقيق.. 6

1-4-1- هدف اصلي.. 6

1-4-2- اهداف فرعي.. 6

1-5- سؤالات تحقيق.. 6

1-6- قلمرو تحقيق.. 7

1-7- تعريف واژه ها و اصطلاحات... 7

فصل دوم - مروري بر تحقيقات انجام شده

2- 1- مقدمه. 10

2-1-1- برنامه ريزي استراتژيك... 11

2-1-2- فرآيند برنامه‌ريزي و مديريت استراتژيك... 13

2-1-3- برنامه‌ريزي بلند‌مدت، برنامه‌ريزي جامع و برنامه‌ريزي استراتژيك................................................... 15

2-1-4- تحليل SWOT. 17

    1- تعاريف نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهديدات... 18

    2- قواعد حاكم بر استراتژيهاي SWOT. 18

    3- كار برد تحليلSWOT در سطح كشورها 19

2-1-5- برخي مدلها و رويكردهاي برنامه‌ريزي استراتژيك... 20

    1- فرآيند برنامه‌ريزي جامع.. 20

    2- مدل استراتژي صنعتي.. 21

    3- تدوين و تعيين استراتژي مناسب... 22

    4- مدل فيليپس.... 24

    5- مدل رايت... 25

    6- مدل فريمن  يا ذينفعان. 27

    7- مدل تحليل رقابتي.. 28

    8- مدل هيل.. 29

    9- مدل خط‌مشي هاروارد. 30

    10- نظامهاي برنامه‌ريزي استراتژيك... 31

    11- برنامه‌ريزي استراتژيك بعنوان قالبي براي نوآوري.. 31

    12- افزون‌گري منطقي.. 32

    13- مذاكرات استراتژيك... 32

    14- مدل مديريت مسائل استراتژيك... 33

    15- مدل استراتژي چافي.. 33

    16- مدل فرد آر ديويد. 34

2-1-6- نوعشناسي استراتژيها 43

2-1-6-1- انواع استراتژيها از نظر مايلز واسنو. 43

2-1-6-2- انواع استراتژيها از نظر « فرد. آر. ديويد ».......................................................................................44

 

 

2-1-6-3- استراتژيهاي سازمانهاي بخش دولتي از ديدگاه روبين.. 49

2-1-6-4- انواع استراتژيها از نظر بري.. 50

2-1-6-5- انواع استراتژي مينتزبرگ و واترز. 51

2-1-6-6- شيوه‌ها و استراتژيهاي گولد وكمبل.. 53

2-2- سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته. 54

2-2-1- سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته داخلي.. 54

2-2-2- سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته خارجي.. 58

2-2-3- جمع‌بندي مطالعات و تحقيقات مشابه. 64

2-3- انجمن سرمايه گزاران و كارآفرينان كيش.... 68

2-4- چشم انداز انجمن سرمايه گزاران و كارآفرينان كيش.... 69

فصل سوم - روش تحقيق

3-1- مقدمه. 72

3-2- روش تحقيق.. 72

3-3- جامعه آماري.. 72

3-4- ابزار جمع آوري داده ها 72

3-5- روش تجزيه و تحليل داده‌ها و اطلاعات... 73

3-5-1- فرآيند تحليل شبكهاي (ANP) فازي.. 74

3-5-2- ماتريس SWOT انجمن سرمايه گذاري و كارآفريني كيش.... 73

فصل چهارم - نتايج

4-1- مقدمه. 82

4-2- مشخصات پاسخگويان. 83

4-2-1- مطالعه توصيفي نمونه آماري با توجه به متغير جنسيت... 83

4-2-2- مطالعه توصيفي نمونه آماري با توجه به متغير تأهل.. 84

4-2-3- مطالعه توصيفي نمونه آماري با توجه به متغير سن.. 85

4-2-4- مطالعه توصيفي نمونه آماري با توجه به متغير ميزان تحصيلات... 86

4-3- رويكردFANP در تحليل استراتژي هاي SWOT انجمن سرمايه گذاري و كارآفريني كيش.... 87

4-3-1- مراحل بهدست آوردن وزن مؤلفهها با تحليل شبكهاي فازي (FANP). 88

4-3-2- رويكرد FANP در استراتژيO S. 95

4-3-3- رويكرد FANP در استراتژيT S. 98

4-3-4- رويكرد FANP در استراتژيO W... 100

4-3-5- رويكرد FANP در استراتژيWT. 103

فصل پنجم- بحث و نتيجه گيري

5-1- مقدمه. 108

5-2- با توجه به مسئله اصلي تحقيق، سؤالات به صروت زير نيز مطرح گرديد: 108

5-3- يافته‌ها 113

5-4- بحث... 122

5-5- پيشنهادات كاربردي.. 124

5-6- پيشنهاداتي براي تحقيقات آينده 127

فهرست منابع

منابع فارسي.. 130

منابع غيرفارسي.. 132

پيوست ها

پيوست شماره يك- پرسشنامه. 137

چكيده انگليسي  151

دانلود پايان نامه تدوين استراتژي بر اساس Swot و فرآيند تحليل شبكه اي (ANP )

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.