پايان نامه بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات و استراتژي هاي كسب و كار سازمان

۱۱ بازديد
پايان نامه بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات و استراتژي هاي كسب و كار سازمان

پايان نامه بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات و استراتژي هاي كسب و كار سازمان

دانلود پايان نامه بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات و استراتژي هاي كسب و كار سازمان

پايان نامه بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات و استراتژي هاي كسب و كار سازمان
دسته بندي مديريت
فرمت فايل doc
حجم فايل 795 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 176

پايان نامه بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات و استراتژي هاي كسب و كار سازمان

چكيده:

همسويي استراتژي فناوري اطلاعات با استراتژي كسب و كار به عنوان مهم‌ترين بحث پيش روي مديران فناوري اطلاعات و كسب و كار مطرح مي‌باشد.هدف كلي اين پژوهش، بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات در بانك ملي استان سمنان مي‌باشد.روش تحقيق اين پژوهش توصيفي – كاربردي است و براي گردآوري اطلاعات از دو روش مطالعات كتابخانه‌اي و  مطالعات ميداني استفاده شده است. در اين پژوهش از پرسشنامه استاندارد تعيين همسويي پاپ استفاده و اعتبار پرسشنامه از طريق آزمون آلفاي كرونباخ تائيد شد. جامعه آماري پژوهش شامل 400نفر پرسنل بانك ملي استان كه با روش نمونه‌گيري طبقاتي با تخصيص متناسب ،تعداد نمونه‌ها از طريق‌ فرمول كوكران196نفر تعيين و بصورت تصادفي به آنها مراجعه ‌گرديده است نتايج نشان مي‌دهد كه با احتمال 95 درصد اطمينان، زيرساختهاي سازمان، زير ساخت‌هاي فناوري اطلاعات و استراتژيهاي سازمان در بانك ملي استان سمنان به درستي تعريف شده است. ليكن نتايج نشان مي‌دهد كه استراتژي فناوري اطلاعات در بانك به درستي تعريف نشده است .استراتژي‌هاي سازمان با زير ساخت‌هاي سازمان  تناسب دارند و ميزان اين تناسب متوسط رو به پايين مي‌باشد.همچنين زيرساخت هاي فناوري اطلاعات با استراتژي هاي فناوري اطلاعات تناسب دارد ولي اين تناسب در سطح بسيار پاييني مي‌باشد و بالاخره  استراتژي هاي سازمان با استراتژي‌هاي فناوري اطلاعات يكپارچه هستند.

واژه هاي كليدي : استراتژي و زير ساخت سازمان، استراتژي و زير ساخت فناوري اطلاعات، همسويي استراتژيك

مقدمه

در يك سازمان چنانچه مديران اجرايي نيازهاي اطلاعاتي خود را ندانند  مديران بازرگاني از توانايي هاي فناوري اطلاعات خود بي خبر باشند، پرسنل درگير با فناوري اطلاعات سازمان هيچ گونه شناخت و ديدي از كسب و كار سازمان نداشته باشند، كل سازمان و بخش هاي اطلاعاتي آن سازمان به طور كاملا مجزا از يك ديگر فعاليت نمايند و نياز هاي يكديگر را نشناسند و... ، باعث خواهد شد تا بازدهي سرمايه گذاري سازمان در فناوري اطلاعات و همچنين كسب و كار مربوطه بسيار پايين و كم باشد، چرا كه اساسا سيستم هاي اطلاعاتي ايجاد شده و فناوري به كار گرفته شده نمي تواند گامي در جهت رفع نيازها و مشكلات سازمان بردارد و خود باعث ايجاد هزينه هاي سربار مي شود(علي پور پيجاني، 1389 ه ش،37). ميزان همسويي بين اين دو مقوله (كسب و كار و فناوري اطلاعات) را در دو بعد استراتژيك و ساختاري، ميتوان بررسي و ارزيابي نمود(براون، شارون،1994،69). اين ارزيابي به اين معني است كه مي توان با بررسي ميزان همسويي استراتژي فناوري اطلاعات سازمان با كسب و كار آن سازمان و همچنين همسويي ساختاري اين دو موضوع به بررسي ميزان همسويي فناوري اطلاعات و كسب و كار سازمان پي برد.

دوره سيستم هاي اطلاعات استراتژيك

در اواخر دهه 1970، تعدادي از سازمان ها شروع به استفاده از فناوري اطلاعات به روش هايي كردند كه اساسا چگونگي راهبري و اداره ي كسب و كار آن ها را تغيير داد و به اين صورت تعادل  قدرت را در صنعت، با توجه به رقبا، مشتريان و فراهم كنندگان تغيير دادند. بنابراين استفاده از فناوري اطلاعات مستقيما بر موقعيت رقابتي آن ها اثر گذاشته، به عنوان سلاح جديدي براي بهبود رقابت درآمده بود و ايجاد رابطه ي جديدي بين سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات و پيشرفت استراتژيك را محقق مي ساخت.

برنامه هاي موفق اغلب در نتيجه ي خوش اقبالي هستند، تا هرگونه شيوه ي طراحي، ابزار و تكنيك هاي مختلف (كه به طور مستمر مورداستفاده قرار گرفته اند). بايد اين امكان را به سازمانها داد كه شانس خود را آزمايش كنند(رنگان، آدنر، 2001). اخيرا، توجه ها به بعضي از مثال هاي كلاسيك معطوف شده است. كتينگر حدود 30 سازمان، از بهترين نمونه ها ي شناخته شده را طي 10 تا 20 سال پس از بررسي اوليه آن ها، بررسي كرد تا مشخص كند كه آيا مزاياي به دست آمده از فناوري اطلاعات هنوز ادامه دارد يا خير. اساسا، در طول چنين دوران گسترده اي بسياري از عوامل مي توانند بر اجزاي يك شركت اثر بگذارند و اگر خوش بين باشيم  نتايج "اخباري" و نه قطعي خواهند بود . 

فهرست

فصل اول : كليات تحقيق

1-1) مقدمه. 2

1-2)عنوان تحقيق.. 3

1-3 ) بيان مسأله. 3

1-4) ضرورت و اهميت تحقيق.. 5

1-5) اهداف تحقيق.. 7

1-6) سوالات تحقيق.. 8

1-7) فرضيه هاي تحقيق.. 8

1-8) قلمرو تحقيق.. 9

1-9) تعاريف مفهومي و عملياتي متغيرها 9

1-10)  ساختار فصل هاي پروژه 13

فصل دوم : ادبيات تحقيق

2-1) مقدمه 15

2-2) رشد و تكامل سيستم هاي اطلاعاتي و فناوري اطلاعات در سازمان ها  15

2 - 2- 1 ) سيستم هاي اطلاعاتي و فناوري اطلاعات.. 17

2 - 2- 2) دوره سيستم هاي اطلاعات استراتژيك... 18

2 - 2- 3 ) استفاده استراتژيك از فناوري اطلاعات.. 19

2-2-3-1) عوامل موفقيت در سيستم هاي اطلاعات استراتژيك... 19

2-2-3-2) نتايج مديريتي 21

2 - 2- 4 ) استراتژي فناوري اطلاعات و سيستم هاي اطلاعاتي به چه معناست؟ 26

2 - 2- 5) چرا به استراتژي فناوري اطلاعات وسيستم هاي اطلاعاتي نياز است؟ 28

2-3) همسويي.. 29

 2 - 3- 1) تعريف همسويي.. 29

 2 - 3- 2) فوايد همسويي.. 30

 2 - 3- 3) نظريات مخالف همسويي.. 33

 2 - 3- 4) مشكلات دستيابي به همسويي.. 34

 2 - 3- 5) چگونه مي توان به همسويي دست يافت؟... 35

 2 - 3- 6) بعد از دستيابي به همسويي.. 38

2-4)  مدل هاي همسويي.. 40

 2 - 4- 1) مدلي مفهومي براي همسويي استراتژيك... 41

 2 - 4- 2) استراتژي همسويي فناوري اطلاعات.. 42

 2 - 4- 3) مدل همسوييC4. 43

 2 - 4- 4) مدل كلارك... 45 

 2 - 4- 5) مدل همسويي بيتام   47

2-4-5-1) مراحل رفع عدم همسويي 48

2-4-5-2) روش همسويي بيتام. 49

  2 - 4- 6) مدل سنجش بلوغ همسويي استراتژيك... 49

  2 - 4- 7) مدل همسويي استراتژيك... 51

2-4-7-1) استراتژي كسب و كار 52

2-4-7-2) ساختار سازماني 52

2-4-7-3) استراتژي فناوري اطلاعات 53

2-4-7-4) زير ساخت هاي فناوري اطلاعات 54

2-4-7-5) ارتباطات 55

2-4-7-6) ديدگاه هاي مدل همسويي استراتژيك... 55

2-4-7-6- 1)ديدگاه اجراي استراتژي 60

2-4-7-7) مفاهيم مديريتي 61

2 - 4- 8) مقايسه مدل هاي همسويي.. 62

2-5)  چارچوب نظري تحقيق.. 64

2-6) مروري بر مطالعات گذشته. 65

2 - 6- 1) مطالعات داخلي.. 66

2 - 6- 2) مطالعات خارجي.. 67

2-7) جمع بندي.. 69

فصل سوم : روش تحقيق

3-1) مقدمه. 71

3-2) روش انجام تحقيق.. 71

3-3) جامعه آماري.. 72

3-4) نمونه آماري.. 72

 3 - 4- 1) روش نمونه گيري.. 73

3-5) روش و ابزار جمع آوري اطلاعات 74

3-6) مقياس هاي اندازه گيري.. 75

3-7) روايي و پايايي ابزار اندازه گيري.. 76

 3 - 7- 1) پايايي.. 76

 3 - 7- 2) روايي.. 77

3-8) روش تجزيه و تحليل داده ها 81

3-9) جمع بندي.. 82

فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها

4-1) مقدمه. 84

4-2) آمار توصيفي.. 85

 4 - 2- 1)پست سازماني پاسخگويان.. 85

 4 - 2- 2)وضعيت تحصيلي پاسخگويان.. 86

 4 - 2- 3)رشته تحصيلي پاسخگويان.. 87

 4 - 2- 4)وضيعت سابقه كار پاسخگويان.. 88

 4 - 2- 5)ميزان آشنايي با فناوري پاسخگويان.. 89

4-3) آمار استنباطي.. 89

4 - 3- 1) آزمون نرمال بودن متغير هاي پژوهش.... 89

4 - 3- 2) آزمون فرضيات.. 90

4-3-2-1) همبستگي بين متغيرهاي پژوهش.... 90

4-3-2-2) بررسي وضعيت متغيرهاي پژوهش.... 96

4-3-2-3) معادلات ساختاري.. 99

4-4) جمع بندي.. 118

فصل پنجم : نتيجهگيري و پيشنهادات

5-1) مقدمه. 120

5-2) يافته هاي پژوهش.... 120

5 - 2- 1)ويژگي هاي جمعيت شناختي.. 120

5 - 2- 2) نتايج فرضيات تحقيق.. 121

5-3) بحث و نتيجه گيري.. 124

5-4) ارائه پيشنهادات كاربردي.. 129

5-5) محدوديت هاي تحقيق.. 132

5-6) پيشنهادات براي تحقيقات آتي.. 133

5-7) جمع بندي.. 134

منابع

1 )منابع فارسي.. 136

2 )منابع لاتين.. 138

پيوست

1) پرسشنامه تحقيق.. 143

2)خروجي هاي رايانه اي تحقيق.. 148

دانلود پايان نامه بررسي همسويي استراتژيك فناوري اطلاعات و استراتژي هاي كسب و كار سازمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.