پايان نامه بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر

۳۹ بازديد
پايان نامه بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر

پايان نامه بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر

دانلود پايان نامه بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر

پايان نامه بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 234 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 134

پايان نامه بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر

چكيده

هدف از تحقيق حاضر بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر روي موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي 85 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر است كه فرضيه هاي عنوان شده عبارتند از فرضيه كلي عبارتند از اينكه بين انگيزه هاي دروني و موفقيت تحصيلي رابطه معني داري وجود دارد و فرضيه هاي جزئي عبارتند از سنجش وضعيت اقتصادي خانوده، روابط خانواده از نوع كنترل شده ايجاد محيط دوستانه با همسالان و هم سنان و تاثير اين عوامل بر موفقيت تحصيلي كه جامعه موردمطالعه عبارتند از دانشجويان ورودي سال 85 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر است كه در حدود 2100 نفر بوده كه 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديده كه جهت آزمون فرضيه ها از پرسش نامه انگيزه هاي دروني استفاده گرديده كه داراي 30 سوال دو گزينه اي بله و خير است كه جهت آزمون فرضيه ها از روش آماري خي دو استفاده گرديده كه نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه بين انگيزه هاي دروني و زير عوامل آن با موفقيت تحصيلي رابطه وجود دارد به غير از ايجاد محيط هم سن و سال با دوستان كه گاهي باعث مي شود فرد نتواند به موفقيت برسد و همه اين فرضيه ها در سطح 5% معني دار است.

مقدمه

انگيزه هاي دروني فرد  را نمي توان ا ز موقعيت هاي اجتماعي و فرهنگي و آموزشي آن جدا كرد. منشا بررسي انگيزه هاي دروني به يونانيان باستان، سقراط، افلاطون و ارسطو بر مي گردد. افلاطون معتقد است كه انگيزه ها ي دروني از روح يه ذهن و روان سه جزئي كه به صورت سلسله مراتبي تربيت يافته است، ناشي مي شود و در سطح ابتدايي، جنبه اشتهاآور روح است كه به اشتها و اميال بدن، مانند گرسنگي و ... كمك مي كند و در سطح دوم جنبه رقابت وجود دارد كه معيارهاي ارتجاعي مانند احساس افتخار يا شرمندگي دخالت دارد در عالي ترين سطح، جنبه حسابگري دارد كه به توانايي هاي تصميم گيري، روح، مانند عقل و انتخاب كمك مي كند و در ضمن هر جنبه عالي مي تواند انگيزه هاي جنبه هاي پائين را تنظيم كند. ارسطو از روح سه جزئي افلاطون كه به صورت سلسله مراتبي تربيت يافته بود (اشتهاآور، رقابت جو و حسابگر) حمايت كرد، ولي اسامي متفاوت تغذيه اي، احساسي و عقلاني را ترجيح داد، جنبه تغذيه اي بسيار تكانگي، غير منطقي و شر حيواني است كه اين جنبه به اميال بدن كه براي حفاظت  از زندگي ضروري هستند، كمك مي كند. جنبه احساسي نيز به بدن مربوط است ولي لذت و درد را تنظيم مي كند ، عنصر عقلاني منحصر به انسان هاست با عقايد ارتباط دارد و مشخصه اراده است. اراده به عنوان عالي ترين سطح روح عمل نموده و از قصد و انتخاب استفاده مي كند. 

انواع انگيزش بيروني

پژوهشگران انگيزش به طور سنتي، انگيزش بيروني را متضاد انگيزش دروني در نظر گرفته اند (دچارمز، 1968، دسي، 1975). اما پژوهشگران امروزي، انواع انگيزش بيروني را تشخيص داده اند (ريان و دسي،2000). هنوز هم برخي از انواع انگيزش بيروني، با انگيزشي كه ساخته و پرداخت همحيط است، مطابقت دارند، اما انواع ديگر، در درون فرد وجود دارند و بنابراين بيانگر انگيزه هاي خود خواسته هستند كه به صورت اختياري (آزادانه) نشان داده مي شوند. در بخش بعدي، روي  انگيزش بيروني به شكل سنتي آن تمركز مي كنيم، ولي در دو بخش آخر فصل، روي انگيزش بيروني به صورت جديدتر آن تاكيد خواهيم كرد.

مشوق ها و پيامدها

بررسي انگيزش بيروني بر ديدگاه شرطي سازي كنشگر استوار است. اصطلاح شرطي سازي كنشگر به فرايندي اشاره دارد كه انسان به وسيله آن ياد مي گيرد  چگونه به نحو موثري در محيط عمل كند. عمل كردن موثر در محيط، به معني يادگيري و انجام دادن رفتارهايي است كه پيامدهاي جالب به بار مي آورند (مثل جلب تاييد، به دست آوردن پول) و همچنين رفتارهايي كه از پيامدهاي ناخوشايند جلوگيري مي كنند (مانند طرد شدن، اخراج شدن).

زيان هاي نهفته پاداش

پژوهش درباره فرق انگيزش دروني با بيروني با اين سوال شروع شد: «اگر كسي مشغول فعاليتي باشد كه از لحاظ دروني جالب است و بعد پاداشي بيروني براي اين كار بگيرد، انگيزش دروني او براي آن فعاليت چگونه خواهد شد؟» (دسي و ريان، 1985، ص 43). فرض كنيد دانش آموزي براي سرگرمي كتاب مي خواند و بعد، براي خواندن كتاب از والدينش پول بگيرد. براي انگيزش او چه اتفاقي مي افتد؟ شايد تصو كنيد كه تقويت كردن رفتار خواندن با پول، انگيزش او را بيشتر خواهد كرد. عقل سليم حكم مي كند كه اگر كسي از خواندن كتاب لذت ببرد و براي اين كار به صورت مالي هم تقويت شود، در اين صورت انگيزش هاي دروني (لذت بردن) و بيروني (پول) بايد با هم جمع شوند تا نوعي فوق انگيزش را به بار آورند.

فهرست 

عنوان                                           صفحه

چكيده                                           1

فصل اول : كليات تحقيق                               2

مقدمه                                           3

بيان مسئله                                      5

اهميت و ضرورت تحقيق                             7

اهداف تحقيق                                     8

فرضيه هاي تحقيق                                 9

تعاريف نظري و عملياتي  واژه ها و مفاهيم                     10

فصل دوم : پيشينه و ادبيات تحقيق                         11 

انگيزش هاي دروني و بيروني                               12 

مشوق ها و پيامدها                                   17

زيان هاي نهفته پاداش                                24

پاداش هاي مورد انتظار و مادي                        28

معاني ضمني                                      30

مشوق ها و پاداش ها                                  31

نظريه ارزيابي شناختي                            36

دو نمونه از رويدادهاي كنترل كننده و اطلاع رسان               43

منافع كمك كردن به انگيزش دروني                          46

درك مفهوم / يادگيري با كيفيت عالي                       47

عملكرد مطلوب و سلامتي                            48

انگيزش براي سازگاري مفيد است                        50

انگيزه ها توجه را هدايت مي كنند                         52

انواع انگيزش وجود دارد                              55

هيچ چيزي به اندازه يك نظريه خوب مفيد نيست               64

منشا فلسفي مفاهيم انگيزشي                               66

اراده : اولين نظريه بزرگ                            68

سايق : سومين نظريه بزرگ                             76

نظريه سايق فرويد                                77

نظريه سايق هال                                  79

زوال نظريه سايق                                 82

سال هاي پس از نظريه سايق                            83

پيدايي نظريه هاي كوچك                               87

ماهيت فعال انسان                                89

فصل سوم : تعيين روش تحقيق                           91

جامعه مورد مطالعه تحقيق                             92

روش آماري مربوط به فرضيه ها                         93

معرفي ابزار اندازه گيري تحقيق                           94

فصل چهارم : يافته ها و تجزيه و تحليل داده ها                96

فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري                         103

پيشنهادات                                       106

محدوديت ها                                      107

ضمائم : پرسش نامه انگيزه هاي دروني در موفقيت تحصيلي             108

پرسش نامه انگيزه هاي دروني و تاثير در موفقيت تحصيلي             109

منابع و ماخذ                                        112 

دانلود پايان نامه بررسي تاثير انگيزه هاي دروني بر موفقيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.