پايان نامه بررسي رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان شهرقزوين

۳۴ بازديد
پايان نامه بررسي رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان شهرقزوين

پايان نامه بررسي رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان شهرقزوين

دانلود پايان نامه بررسي رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين  دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان شهرقزوين

پايان نامه بررسي رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين  دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان شهرقزوين
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 99 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 111

پايان نامه بررسي رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين  دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان شهرقزوين

چكيده

هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه پرخاشگري والدين و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبسيتان شهرستان قزوين است كه فرضيه هاي عنوان شده عبارتند از اينكه بين پرخاشگري والدين و پيشرفت تحصيلي رابطه وجود دارد و همين طور بين پرخاشگري دانش آموزان ضعيف و دانش آموزان ممتاز تفاوت وجود دارد و همين بين پرخاشگري مقاطع دوم و چهارو سوم و پنجم تفاوت وجود دارد كه جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان است كه 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديده و جهت سنجش فرضيه ها از روش آماري t متغيير مستقل و ضريب بهم بستگي استفاده گرديده كه نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه بين پرخاشگري والدين و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابه معني داري وجود دارد و همين طور بين پرخاشگري دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي تفاوت وجود ندارد.

مقدمه

هر كودكي وقتي بداند كه والدين او به آنچه مي گويند عمل مي كنند بهتر رفتار خواهد كرد . رفتار به خصوصي كه انجام آن مجاز نيست بايد با ترتيب به خصوصي دنبال شود مقررات شما بايد روشن و فهم آنها ساده باشد .در اين صورت كودك شما مي داند كه توقعات شما چيست و چه مقرر شده است شما تا به حال روي مقررات اوليه مصمم شده ايد و آنها را با سادگي و واقع بيني با طفل خود در ميان گذاشته ايد . قانون تازه اي در خانه مقرر شده است از حالا به بعد تو اجازه نداري كه كسي را كتك بزني و اگر اين كار را تكرار كني با حبس شدن در اتاقت مجازات خواهي شد كه پرخاشگري يكي از پديده هاي مهم رواني – اجتماعي است كه قسمت اعظم تاريخ مدون انسان پيرامون آن رقم خورده است . برخي سپده دم تاريخ را با بيان قتل  هابيل آلوده به پرخاشگري و خشونت مي دانند . كواكسلي بر اساس پژوهشهاي انجام شده خود مي نويسد : از 5600 سال قبل تا امروز بشر فقط 292 سال در صلح و صفا گذرانيده و بقيه را در جنگ و ستيز بوده است . پرخاشگري را رفتاري تعريف كرده اند كه هدف آن صدمه زدن به خود يادگيري باشد آنچه در اين تعريف حائز اهميت است ، قصد و نيت رفتار كننده است : يعني آسيب رسانيدن تصادفي به شخص ديگر پرخاشگري نيست مثلاً اگر توپ فوتبال سهواً به بازيكن ديگر اصابت كند ، پرخاشگري نيست اما اگر فردي مخصوصاً بازيكنان را با پا بزند، هل بدهد ، تنه بزند و يا فحاشي كند ، پرخاشگري است . قديمي ترين علت شناخته شده براي پرخاشگري حول محور اين نظريه مي چرخد كه انساتها از نظر ماهيت زيست شناختي براي پرخاشگر برنامه ريزي شده اند و نخستين و معروفترين نظريه در اين باره مربوط به زيگموند فرويد را مي توان نام برد فرويد كليه اعمال آدمي را با دو غريزه  زندگي و مرگ تحليل مي كند و مي گويد غريزه مرگ هم بايد به شكلي تخليه شود  ( ستوده – 221 سال 385 )

علل شخصيتي

برخي اشخاص بيشتر از افراد ديگر واكنش خشم را بروز مي دهند . از اين رو روانشناسان معتقدند كه خشم مي تواند ريشه در شكل گيري خاص شخصيت افراد داشته باشد . اشخاصي كه از حساسيت هاي بالاتري برخوردارند و به اصطلاح زود رنج اند ، طبيعتاً بيشتر خشمگين مي شوند. بنابراين در اين حالت بايد به درمان حساسيت شخص پرداخت . همچنين افرادي كه در درجه اضطراب بالايي دارند   بيشتر عصباني مي شوند .

عجز ( Frustration   ) : عجز يكي ديگر از عوامل رايج شكل گيري خشم است . هنگامي كه به صورت مرتب موانعي غير قابل عبور در مسير حركت مان ايجاد مي شود به گونه اي كه ديگر قادر به برطرف كردن آنها نيستيم خشمگين مي شويم . بنابراين در اين حالت بايد به چاره جويي چگونگي برخورد خود با اين عوامل بپردازيم زيرا كه خشم ما در واقع نه علت بلكه معلوم اين عوامل است .

بي عدالتي : پر واضح است كه نمايش ظلم ، استثمار و پايمال كردن حقوق انسان ها ، خشم ما را بر مي انگيزد .

روابط جريحه دار شده : بخش عمده اي از خشم ، ريشه در روابط آسيب ديده ما با ديگران دارد . براي درمان خشم بايد آن روابط اصلاح گردند.

تظاهرات خشم

به هنگام عصباني شدن ، چهره بر افروخته مي شود و فركانس گفتار تغيير مي كند . گاه نفس هاي شخص تندتر مي شود . كلام فرد عصباني به وضوح قابل تشخيص است . اگر اين تجليات جزء مظاهر طبيعي خشم باشند ، مي توان به تجلياتي اشاره كرد كه در ظاهر قابل تشخيص نيستند اما در واقع مويد خشم شخص اند . از جمله اين عوامل مي توان به غيبت كردن اشاره كرد . غيبت را مي توان انتقامي ظريف و زيركانه دانست كه ريشه در خشم فرو خورده فرد دارد . زماني كه نمي توانيم آشكارا ناراحتي خود را به دلايل گوناگون ابراز كنيم ، به غيبت متوسل شويم . در واقع غيبت مي تواند ابزار ابراز خشم ما باشد . گاه نيز خشم خود را با بيان شوخي ها و جوك هايي ابراز مي كنيم كه در آنها فرد مورد خشم ما به باد تمسخر گرفته مي شود. همانگونه كه گفته شد اين نوع تظاهرات در وهله اول از ديد ديگران معرف خشم نيستند اما به واقع طرق متفاوت ابراز عصبانيت ما هستند.

عملكردهاي رايج پيرامون خشم

انكار : بسيار ديده شده است كه اشخاص عصباني خود هستند . اين واكنش گرچه ظاهراً گاه خبر از تعادل عاطفي ما در مقابل ديگران مي دهد اما معرف حقيقيت نيست و توسل دائم به آن مي تواند صدمات بسياري به ما وارد كند. خشم فرو خورده مي تواند به زخم معده ، فشار خون بالا ، ترس و اضطراب شديد و گاه حملات قلبي منجر شود.

علل بروز پرخاشگري

پرخاشگري كودكان و نوجوانان در نهاد خانواده ، علل و انگيزه هايي دارد كه به طور اجمال مي توان به موارد زير اشاره كرد :

1- خشونت خانوادگي : امروز تجربيات و مشاهدات عيني از ظهور و شيوع پديده به تبع شدت گستره و مداومت آن از آشفتگي هاي عاطفي و رواني اعضاي خانواده حكايت دارد . كودكاني كه در خانواده شاهد خشونت اند استفاده از اين پديده را براي رفع اختلاف ها مقبول تلقي مي كنند . در جريان يك رشته بررسي كودكان الگوي زنده اي را ديدند كه نسبت به يك خرس عروسكي پرخاشگري مي كرد . سپس شرايط مهيا شد تا با خرس بازي كنند . كودكان هر چيزي را  كه مشاهده مي كردند با آن خرس انجام مي دادند اگر رفتار پرخاشگرانه را شاهد بودند پرخاشگري مي كردند و اعمال مثبت و سازنده اي مي ديدند همان اعمال را تقليد مي كردند بنابراين در خانواده هايي كه يكي از والدين يا هر دو خشونت طلب و پرخاشگر باشند كودكان مخصوصاً ضسرها ، پرخاشگر بار مي آيند[1] 

2- گسستگي كانون خانواده

 از ديگر مولفه هاي مهم در ايجاد پرخاشگري فرزندان ، گسسته شدن پيوندهاي عاطفي ميان اعضاي خانواده است . وجود درگيري و نزاع در محيط خانواده سبب مي شود كه كودك امنيت خود را از دست رفته ببيند.[2]هم چنين در بسياري از خانواده ها پدر و مادر حضور فيزيكي دارند ، اما متاسفانه حضور واقعي آنان براي فرزندان به دلايلي محسوس نيست . در برخي خانواده ها نيز پدر و مادر يا هر دو به عللي همچون : طلاق ، مرگ و مير و ... نه حضور ظاهري دارند و نه حضور واقعي . تحقيقات نشان داده است كه در صورت مرگ پدر در سنين كودكي فرزند و نبودن الگوي همانند سازي براي پسران ميزان پرخاشگري آنان در حد بالايي افزايش مي يابد . 75 درصد از پسران پرخشگر از وجود پدر محروم بوده يا الگوي فردي براي يادگيري نداشته اند .[3]


[1] -كاپلان ، 1381 ، ترجمه فيروز بخت ، ص 727 [2] - قائمي ف 1373 ، ص 299 [3] - فرقاني رئيسي ، 1382 ، ص 86

فهرست

عنوان                                                                                         صفحه

 
   

چكيده                                                                                      

فصل اول(كليات تحقيق)                                                                                       

مقدمه                                                                                                 2

بيان مسأله                                                                                          3

اهميت و ضرورت                                                                                4

اهداف تحقيق                                                                                       5

فرضيه تحقيق                                                                                      6

فصل دوم(پيشينه و ادبيات تحقيق)                                                                      

مقدمه فصل دوم                                                                                  9

تعريف خشم                                                                                        10

علل و ريشه هاي خشم                                                                         11

علل شخصيتي                                                                                     13

تظاهرات خشم                                                                                     14

عملكردهاي رايج پيرامون خشم                                                             15

علل بروز پرخاشگري                                                                           16

والدين و كودكان پرخاشگر                                                                   23

تربيت منفي والدين                                                                               26

تربيت مثبت والدين                                                                               27

راه كارهاي مناسب خشم                                                                      30

نتيجه گيري                                                                                         33

عوامل موثر بر پرخاشگري                                                                   34

عوامل اجتماعي                                                                                    36

عصبانيت                                                                                            38

 
   

احساس گناه                                                                                       38

بي كفايتي                                                                                           40

غمزدگي و افسردگي، قرباني بودن                                                         41

احساس در دام بودن                                                                            42

مجازات نمادين                                                                                    44

مقررات و انتظارات را مشخص و روشن بيان كنيد                                  45

چگونه تنبيه كنيد                                                                                  46

با طفل جر و بحث نكنيد و چانه نزنيد                                                     47

جدي باشيد                                                                                         49

زياده از حد گوش نكنيد                                                                        50

منطقي باشيد                                                                                       52

روشهاي مجازات                                                                                 53

تعريف پرخاشگري                                                                               58

انواع پرخاشگري                                                                                  60

علل و انگيزه هاي پرخاشگري                                                               63

كروموزومهاي جنسي و پرخاشگري                                                      66

بلوغ جنسي و پرخاشگري                                                                     67

درستي و نادرستي نظريه ناكامي- پرخاشگري                                       70

نقش رسانه هاي گروهي و فبلمهاي تلويزيوني در آموزش پرخاشگري      78

كنترل پرخاشگري                                                                                81

فصل سوم(روش تحقيق)                                                                     

جامعه مورد مطالعه                                                                              86

 
   

حجم نمونه                                                                                          86

روش نمونه گيري                                                                                86

ابزار اندازه گيري                                                                                 87

روش آماري مربوط به زمينه                                                                88

روش تحقيق                                                                                        88

فصل چهارم(يافته ها و تجزيه و تحليل داده ها                                      

مقدمه                                                                                                 90

جدول نمرات خام آزمودني ها ازآزمون پرخاشگري معدلي                       91

جدول بررسي رابطه بين پرخاشگري والدين و پيشرفت تحصيلي              93

جدول مقايسه پرخاشگري در بين دانش آموزان دوم و پنجم ابتدايي          94

جدول مقايسه پرخاشگري در بين دانش آموزان سوم و چهارم ابتدايي      95

جدول مقايسه پرخاشگري در بين دانش آموزان ممتاز و ضعيف               96

فصل پنجم(بحث و نتيجه گيري)

بحث و نتيجه گيري                                                                              98

محدوديت ها                                                                                       101

پيشنهادات                                                                                           102

منابع و مآخذ                                                                                       103

ضمائم                                                                                     

دانلود پايان نامه بررسي رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين  دانش آموزان مقطع ابتدايي به جز مقطع اول دبستان شهرقزوين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.