بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مركز اردبيل
پايان نامه كارشناسي بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مركز اردبيل |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | word |
حجم فايل | 252 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 80 |
پايان نامه كارشناسي
بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مركز اردبيل
مقدمه
بيان مسئله
اهميت و ضرورت تحقيق
هدف از انجام تحقيق
فرضيه هاي تحقيق
اهداف تحقيق
متغير هاي تحقيق
تعاريف نظري و عملي
مقدمه
يكي از عرصه هايي كه زندگي روزمره را بازنمائي ميكند و قدرت و مقاومت را در زندگي انسانها به نمايش ميگذارد ، عرصهي فراغت است . فراغت عرصهاي است كه اختيار و آزادي انسانها در آن عرصه بيشتر قابل اعمال است در نتيجه برخلاف كار كه انضباط بيشتري را ايجاب ميكند ، فضاي مناسبي براي مقاومت در برابر رويههاي فرهنگي جا افتاده و براي پديد آوردن روالها و كردارهاي جديد است ، از اينروست كه گفتهاند فراغت ميتواند فرهنگ ايجاد كند و هويت افراد را آشكار سازد .
برخي از پژوهشگران بر اين باورند كه پديدهي فراغت در سرتاسر تاريخ زندگي بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصي نيست اما برخي ديگر فراغت را پديدهاي ميدانند كه با تمدن صنعتي پيوند دارد و معتقدند كه داراي دو ويژگي و شرايط خاصي است كه عبارتند از :
تحت تأثير مراسم اجباري و الزامات فرهنگي و اجتماعي نيست . ( براون ، 1996 ، ص 92 )
از ساير فعاليتهاي ضروري زندگي روزمره نظير خوردن متفاوت است . ( دومازيد ، 1372 ، ص 56 )
چنانچه اين دو شرط ملاك باشد اوقات فراغت در جوامع صنعتي وجود نداشته زيرا افراد در گذراندن فراغت خود نظير تفريحات و سرگرمي نوعي تابع الزامات فرهنگي اجتماعي بودهاند . ( فكوهي ، ناصر ، 1382 )
واقعيت آن است كه امروزه وجود و اهميت به آن هم نتيجهي رشد صنعت و هم نتيجهي جامعهي مصرفي بوده است . فعاليتهاي اوقات فراغت امروزه از چنان اهميتي برخوردار است كه حتي از آن به مثابه آينهي فرهنگ جامعه ياد ميكنند به اين معني كه چگونگي گذران اوقات فراغت افراد يك جامعه تا حد زيادي معرف ويژگيهاي فرهنگ آن جامعه است و از اين نظر گاه كوششي براي شناسائي چگونگي گذران اوقات فراغت در يك جامعه با يك گروه اجتماعي حائز اهميت ويژهاي است . ( چگونگي پرداختن به فعاليتهاي فراغت در بين جوانان و نوجوانان ، شريفيان، مسعود ، ص 5 )
بيان مسأله
فراغت ، بيكاري و بيكارگي نيست . فراغت مجموعهاي از اشتغالاتي است كه فرد كاملاً با رضايتخاطر خود يا براي استراحت يا تفريح و يا بمنظور توسعه اطلاعات يا آموزش غيرانتفاعي ، مشاركت اجتماعي داوطلبانه بعد از آزاد شدن از الزامات شغلي ، خانوادگي و اجتماعي بدان ميپردازد . با توجه به تعريف فوقالذكر اگر زمان انجام فعاليتهاي زير از اوقات شبانهروز فرد كاسته شد آنچه باقي ميماند فراغت اوست .(گزارش سازمان ملي جوانان ، 1381)
وظيفه شغلي
اضافه كار ، كار دوم و نظاير آن
كارهاي مربوط به خانه
اجبارات روزمره شغلي و نيازهاي فردي مانند غذا خوردن ، خوابيدن ، مواظب سلامتي يا ظاهر خود بودن
وظايف مذهبي ، تشريفات خانوادگي ، اجتماعي و غيره ...... فعاليتهاي مربوط به تحصيل
بطور مسلم هر فرد جداي از الزامات زندگي خصوصي و خواب اوقات فراغتي نيز دارد بدين ساعات بايد ايام تعطيل هفتگي (جمعه) تعطيلات رسمي ، نوروز و تابستان را هم اضافه نمائيم اين اوقات نيز بسيار مهم و بااهميت هستند بنابراين بررسي اوقات فراغت دانشجويان از اهميت خاصي برخوردار ميگردد . (گزارش سازمان ملي جوانان ، 1381)
آيا قشر دانشجو اين اوقات را صرف خودسازي و كسب فضائل انساني و دانشاندوزي و بدست آوردن نشاط و تجديد قواي جسمي و روحي خود ميكنند يا فراغت آنان صرف از خودبيگانگي و مترادف بيكارگي قرار ميگيرد ؟ آنان چه برنامهاي براي گذراندن صحيح اوقات فراغت خود دارند ؟
با توجه به اينكه جوانان بخصوص دانشجويان در اكثر موارد جديترين مخالف خود را با مظاهر فساد و خلاف اخلاقي چه در حكومت گذشته و چه در حال حاضر نشان دادهاند به همين لحاظ تقويت اعتقادات ديني ، در افراد و تحصيل كردگان از طريق ترويج فرهنگ اسلامي و مخالف با فرهنگ بيبند و باري ميتواند همچنان آنان را بعنوان پشتوانههاي انقلاب حفظ كند .
اوقاتي كه اگر بصورت صحيح و اصولي مورد بهره برداري قرار گيرد ميتواند بخشي از مشكلات اجتماعي و تربيتي و فرهنگي و آموزش ما را پاسخ دهد و از سوي ديگر ميتواند مانعي براي بروز رفتارهاي نابهنجار در جوانان ، اين آيندهسازان واقعي جامعه ما قرار گيرد چرا كه جوانان بخصوص قشر دانشجو در حفظ انقلاب بعنوان انرژي قدرتمند هستند و مخالفان بيش از هر قشر ديگري از آنان واهمه دارند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده : 3
فهرست مطالب 4
فصل اول 8
مقدمه 9
بيان مسأله 11
ضرورت و اهميت تحقيق 13
هدف از انجام تحقيق 15
فرضيه هاي تحقيق 15
اهداف تحقيق 16
اهداف جزئي تحقيق : 16
متغيرهاي تحقيق 16
تعريف نظري : 17
تعريف عملياتي 17
فصل دوم 18
بررسي تئوريك يا نظري موضوع پروژه 19
مفهوم فراغت : 20
تعريف فراغت ( اوقات فراغت ) 20
اوقات فراغت : 20
تقسيم بندي اوقات : 22
عوامل موثر در گذراندن اوقات فراغت 24
3) عوامل فرهنگي 27
4) عوامل سياسي و سياستگزاريهاي دولت در امر اوقات فراغت 30
اسلام و اوقات فراغت 31
اوقات فراغت در ايران پس از اسلام 32
مباحث نظري در خصوص موضوع تحقيق 34
آراء جامعهشناسان 34
مفهوم فراغت 36
مفهوم اوقات فراغت از ديدگاه چند نظريه پرداز 37
چارچوب نظري « ديدگاهها » در مورد اوقات فراغت 38
سواد و اوقات فراغت 46
رابطه سواد والدين با اوقات فراغت فرزندان 46
خانواده و اوقات فراغت 47
پيشنهادات 48
پژوهشهاي انجام شده در داخل كشور 52
فصل سوم 55
مقدمه: 56
جامعه آماري : 57
روش تحقيق 58
تعريف نمونه گيري تصادفي: 58
تعيين شيوه نمونهگيري : 58
ابزار اندازه گيري و نرم افزرا مورد استفاده : 58
تعيين اعتبار و روايي پرسشنامه : 59
فصل چهارم 60
فصل پنجم 78
مقدمه 79
خلاصه مطالب و نتيجه گيري 81
مشكلات و محدوديتهاي تحقيق 84
ارائه پيشنهادات 84
منابع مورد استفاده 86
فهرست جداول
جداول 1 تا جدول 8 جداول توصيفي
نمودار 1 تا نمودار 8 نمودار توصيفي
جداول استنباطي 66