بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مركز اردبيل

۹ بازديد
بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مركز اردبيل

پايان نامه كارشناسي بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مركز اردبيل

دانلود بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي  دانشگاه پيام نور مركز اردبيل

پايان نامه كارشناسي بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي  دانشگاه پيام نور مركز اردبيل دانلود مقاله دانلود تحقيق دانلود نرم افزار دانلود اندرويد دانلود پايان نامه دانلود پايان نامه كارشناسي دانلود پايان نامه ارشد دانلود پروژه دانلود پروژه پاياني دانلود پروپوزال دانلود گزارش كار آموزي دانلود پاورپوينت دانلود پرسشنامه د
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل word
حجم فايل 252 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 80

پايان نامه كارشناسي

بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي  دانشگاه پيام نور مركز اردبيل

 

مقدمه

بيان مسئله

اهميت و ضرورت تحقيق

هدف از انجام تحقيق

فرضيه هاي تحقيق

اهداف تحقيق

متغير هاي تحقيق

تعاريف نظري و عملي

 

مقدمه

 

يكي از عرصه ­هايي كه زندگي روزمره را بازنمائي مي­كند و قدرت و مقاومت را در زندگي انسانها به نمايش مي­گذارد ، عرصه­ي فراغت است . فراغت عرصه­اي است كه اختيار و آزادي انسانها در آن عرصه بيشتر قابل اعمال است در نتيجه برخلاف كار كه انضباط بيشتري را ايجاب مي­كند ، فضاي مناسبي براي مقاومت در برابر رويه­هاي فرهنگي جا افتاده و براي پديد آوردن روال­ها و كردارهاي جديد است ، از اينروست كه گفته­اند فراغت مي­تواند فرهنگ ايجاد كند و هويت افراد را آشكار سازد .

برخي از پژوهشگران بر اين باورند كه پديده­ي فراغت در سرتاسر تاريخ زندگي بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصي نيست اما برخي ديگر فراغت را پديده­اي ميدانند كه با تمدن صنعتي پيوند دارد و معتقدند كه داراي دو ويژگي و شرايط خاصي است كه عبارتند از :

تحت تأثير مراسم اجباري و الزامات فرهنگي و اجتماعي نيست . ( براون ، 1996 ، ص 92 )

از ساير فعاليت­هاي ضروري زندگي روزمره نظير خوردن متفاوت است . ( دومازيد ، 1372 ، ص 56 )

چنانچه اين دو شرط ملاك باشد اوقات فراغت در جوامع صنعتي وجود نداشته زيرا افراد در گذراندن فراغت خود نظير تفريحات و سرگرمي نوعي تابع الزامات فرهنگي اجتماعي بوده­اند . ( فكوهي ، ناصر ، 1382 )

واقعيت آن است كه امروزه وجود و اهميت به آن هم نتيجه­ي رشد صنعت و هم نتيجه­ي جامعه­ي مصرفي بوده است . فعاليت­هاي اوقات فراغت امروزه از چنان اهميتي برخوردار است كه حتي از آن به مثابه آينه­ي فرهنگ جامعه ياد ميكنند به اين معني كه چگونگي گذران اوقات فراغت افراد يك جامعه تا حد زيادي معرف ويژگيهاي فرهنگ آن جامعه است و از اين نظر گاه كوششي براي شناسائي چگونگي گذران اوقات فراغت در يك جامعه با يك گروه اجتماعي حائز اهميت ويژه­اي است . ( چگونگي پرداختن به فعاليت­هاي فراغت در بين جوانان و نوجوانان ، شريفيان، مسعود ، ص 5 )

بيان مسأله

فراغت ، بيكاري و بيكارگي نيست . فراغت مجموعه­اي از اشتغالاتي است كه فرد كاملاً با رضايت­خاطر خود يا براي استراحت يا تفريح و يا بمنظور توسعه اطلاعات يا آموزش غيرانتفاعي ، مشاركت اجتماعي داوطلبانه بعد از آزاد شدن از الزامات شغلي ، خانوادگي و اجتماعي بدان مي­پردازد . با توجه به تعريف فوق­الذكر اگر زمان انجام فعاليتهاي زير از اوقات شبانه­روز فرد كاسته شد آنچه باقي مي­ماند فراغت اوست .(گزارش سازمان ملي جوانان ، 1381)

وظيفه شغلي

اضافه كار ، كار دوم و نظاير آن

كارهاي مربوط به خانه

اجبارات روزمره شغلي و نيازهاي فردي مانند غذا خوردن ، خوابيدن ، مواظب سلامتي يا ظاهر خود بودن

وظايف مذهبي ، تشريفات خانوادگي ، اجتماعي و غيره ...... فعاليتهاي مربوط به تحصيل

بطور مسلم هر فرد جداي از الزامات زندگي خصوصي و خواب اوقات فراغتي نيز دارد بدين ساعات بايد ايام تعطيل هفتگي (جمعه) تعطيلات رسمي ، نوروز و تابستان را هم اضافه نمائيم اين اوقات نيز بسيار مهم و بااهميت هستند بنابراين بررسي اوقات فراغت دانشجويان از اهميت خاصي برخوردار مي­گردد . (گزارش سازمان ملي جوانان ، 1381)

آيا قشر دانشجو اين اوقات را صرف خودسازي و كسب فضائل انساني و دانش­اندوزي و بدست آوردن نشاط و تجديد قواي جسمي و روحي خود مي­كنند يا فراغت آنان صرف از خودبيگانگي و مترادف بيكارگي قرار مي­گيرد ؟ آنان چه برنامه­اي براي گذراندن صحيح اوقات فراغت خود دارند ؟

با توجه به اينكه جوانان بخصوص دانشجويان در اكثر موارد جدي­ترين مخالف خود را با مظاهر فساد و خلاف اخلاقي چه در حكومت گذشته و چه در حال حاضر نشان داده­اند به همين لحاظ تقويت اعتقادات ديني ، در افراد و تحصيل كردگان از طريق ترويج فرهنگ اسلامي و مخالف با فرهنگ بي­بند و باري مي­تواند همچنان آنان را بعنوان پشتوانه­هاي انقلاب حفظ كند .

اوقاتي كه اگر بصورت صحيح و اصولي مورد بهره برداري قرار گيرد مي­تواند بخشي از مشكلات اجتماعي و تربيتي و فرهنگي و آموزش ما را پاسخ دهد و از سوي ديگر مي­تواند مانعي براي بروز رفتارهاي نابهنجار در جوانان ، اين آينده­سازان واقعي جامعه ما قرار گيرد چرا كه جوانان بخصوص قشر دانشجو در حفظ انقلاب بعنوان انرژي قدرتمند هستند و مخالفان بيش از هر قشر ديگري از آنان واهمه دارند .

 

فهرست مطالب

عنوان    صفحه

 

چكيده :   3

فهرست مطالب      4

فصل اول 8

مقدمه     9

بيان مسأله            11

ضرورت و اهميت تحقيق      13

هدف از انجام تحقيق            15

فرضيه هاي تحقيق 15

اهداف تحقيق        16

اهداف جزئي تحقيق :          16

متغيرهاي تحقيق    16

تعريف نظري :     17

تعريف عملياتي      17

فصل دوم 18

بررسي تئوريك يا نظري موضوع پروژه           19

مفهوم فراغت :      20

تعريف فراغت ( اوقات فراغت )         20

اوقات فراغت :      20

تقسيم بندي اوقات : 22

عوامل موثر در گذراندن اوقات فراغت  24

3)         عوامل فرهنگي      27

4)         عوامل سياسي و سياستگزاريهاي دولت در امر اوقات فراغت            30

اسلام و اوقات فراغت          31

اوقات فراغت در ايران پس از اسلام     32

مباحث نظري در خصوص موضوع تحقيق         34

آراء جامعهشناسان   34

مفهوم فراغت        36

مفهوم اوقات فراغت از ديدگاه چند نظريه پرداز    37

چارچوب نظري « ديدگاهها » در مورد اوقات فراغت        38

سواد و اوقات فراغت           46

رابطه سواد والدين با اوقات فراغت فرزندان        46

خانواده و اوقات فراغت        47

پيشنهادات            48

پژوهشهاي انجام شده در داخل كشور     52

فصل سوم            55

مقدمه:    56

جامعه آماري :       57

روش تحقيق          58

تعريف نمونه گيري تصادفي: 58

تعيين شيوه نمونهگيري :      58

ابزار اندازه گيري و نرم افزرا مورد استفاده :       58

تعيين اعتبار و روايي پرسشنامه :        59

فصل چهارم          60

فصل پنجم            78

مقدمه     79

خلاصه مطالب و نتيجه گيري 81

مشكلات و محدوديتهاي تحقيق            84

ارائه پيشنهادات     84

منابع مورد استفاده  86

فهرست جداول

جداول 1 تا جدول 8    جداول توصيفي

نمودار 1 تا نمودار 8    نمودار توصيفي

جداول استنباطي 66

 

دانلود بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان علوم تربيتي  دانشگاه پيام نور مركز اردبيل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.