بررسي رابطه بين فردي معلم و دانش آموز و تاثير آن در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
پايان نامه كارشناسي بررسي رابطه بين فردي معلم و دانش آموز و تاثير آن در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 74 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 71 |
پايان نامه كارشناسي بررسي رابطه بين فردي معلم و دانش آموز و تاثير آن در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
چكيده
معلم را مقامي آسماني است مراو را قدرو عزت جاوداني است
نقش مهم معلمان در سلامت و سعادت و تعالي جامعه بر كسي پوشيده نيست هر جامعه اي طالع خود را در چگونگي كار معلم مي بيند و او را اولين و آخرين اميد در تربيت و پرورش نوباوگان و نسل اينده ي كشور مي داند .احراز مقام والاي معلمي چندان هم ساده نيست.معلم بايد با دلسوزي و فداكاري از جان و دل زحمت بكشد تا نسلي تربيت شده و سالم به جامعه تحويل دهد.او بايد با صبر و حوصله و متانت اخلاق سرمشق پاكي و راستي و نمونه ي يك انسان كامل و صادق براي فرزندان اين مرز و بوم باشد .معلم همواره بايد وجداني پاك و رفتاري پسنديده و مهر آميز داشته باشد .وقتي در جامعه اي شغل معلمي را همطراز شغل انبياء مي دانند چه عزت و حرمتي بالاتر از اين مي توان بر معلم نثار كرد.
واژگان كليدي:معلم-رابطه-دانش آموز.
مقدمه
معلم مي تواند در كنار ارتباط سازنده با دانش آموزان و به كار گيري مهارت ها و راهبردها و روش هاي شناختي از طريق مديريت و ساختارهاي معمول كلاسي هم بر ادراك خويشتن دانش آموزان از كفايت و كنترل خود تاثير بگذارد.شيوه ي رايج معلمان در مواجهه با مسايل انگيزشي همچون برخورد ايشان با ديگر مسايل آموزشي است.يعني ابتدا اين مسايل را براي كلاس در نظر مي گيرند و سپس آن را با يك يك دانش آموزان تطبيق مي دهند.آشكارا است كه دانش آموزان براي يادگيري به آموزش نياز دارند براي افزايش انگيزش دروني دانش آموزان در امر يادگيري ضروري است تا ادراك كنترل ايشان آسيب نبيند.همچنين براي تداوم اين مهم مي بايست آن ها فرصت داشته باشند تا اهداف تحصيلي خود را انتخاب كنند و بر آ ها حاكميت داشته باشند.در واقع معلمان بايد آگاه باشند كه چگونه فرصت انتخاب و حاكميت را به دانش آموزان بدهند تا توانايي ايشان در عملكرد صحيح محفوظ بماند.اگر دانش آموز انتخاب نادرست داشته باشد با شكست مواجه خواهد شد.امكان دارد كه دانش آموز از فرصت كنترل بر يادگيري خود برخوردار باشد اما با عملكردي نادرست كفايت لازم را از دست بدهد.معلمان مي توانند در ارتباط با ابعاد محتوايي و روش كاري از دانش آموزان حمايت آموزشي به عمل آورند و دانش آموزان نيز همچون معلمان مي توانند هم در زمينه ي محتوايي و هم روش كاري از انتخاب هايي برخوردار باشند. در سن معيني كه كودك پا به كودكستان و يا دبستان مي گذارد و تجربه جديدي را در زندگي آغاز مي كند تصور و پندار معلمان درباره فرد و نحوه آشنايي شاگرد با معلمان و رابطه اي كه بين معلم و دانش آموز ايجاد مي گردد عامل مهمي در شكل گيري شخصيت و نحوه خويشتن پنداري دانش آموز به شمار مي آيد. معلمان علاقه مند با رفتار انساني خود دانش آموزاني با صفات انساني و علاقه مند در مدرسه به وجود مي آورند. در حالي كه معلمان بي علاقه و وقت گذران كه به روابط انساني بي توجهند دانش آموزاني افسرده و گريزان از مدرسه تربيت مي كنند. اعتقاد و پندار معلم درباره نوع رفتار دانش آموز و توانايي هاي او و نحوه استفاده از اين عوامل مي تواند شخصيت دانش آموز را در مسير خاصي پرورش دهد. معلمي كه دانش آموز را در مدرسه با كلماتي نظير تنبل، بي عرضه و بيچاره نامگذاري مي كند، نبايد از دانش آموز توقع داشته باشد كه فرد علاقه مند و منطقي اي شود.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه 1
بيان مسئله 2
اهميت مساله 3
اهداف تحقيق 6
اهداف جزيي 6
روابط معلم دانش آموز 6
تعاريف مديريت 7
فصل دوم
چارچوب نظري تحقيق، پيشينه ي تحقيق 9
مقدمه 9
مديريت كلاس 9
سازماندهي و مديريت كلاس درس 10
شيوههاي مديريت كلاس 10
شيوههاي نظارت بركلاس از راه فعاليتهاي آموزشي 11
برقراري انضباط يا نظارت بررفتارهاي اجتماعي در كلاس 11
سبكهاي مديريت در كلاس 13
1ـ سبك مديريت مقتدرانه ـ استبدادي 14
2ـ سبك مديريت اقتدار گرايانه ـ مشاورهاي 15
3ـ سبك مديريت آزاد منشانه 15
4ـ سبك مديريت بي تفاوت 16
ارتباط معلم با دانشآموز 18
تعاريف ارتباط 18
نقش دانشآموز در برقراري ارتباط با معلم 18
مهارتهاي ارتباط با دانشآموز 19
1ـ ايجاد روابط مثبت با دانشآموز 20
2ـ اجتناب از تنبيه شديد و مكرر 20
3ـ پرهيز از پيش داوريهاي غير منصفانه 20
4ـ ابراز علاقه وتوجه به دانشآموزان 21
5ـ ثبات داشتن و بخشنده بودن 21
6ـ داشتن انتظارهاي بالا و ممكن 21
نظريه ي انتظار معلم 21
نظريه ي اسناد 22
نظريه ي كنترل اوليه 23
نظريه ي يادگيري اجتماعي 24
چگونگي روابط ميان معلم با دانش آموزان 24
افزايش روابط غير مشروط ميان معلم و دانش آموز 24
اجتناب از تحسين و تمجيد افراطي 26
شناساندن عوامل موفقيت و شكست 27
اجتناب از تنبيه شديد و مكرر 28
اجتناب از شوخي 32
پرهيز از پيش داوري هاي غير منصفانه 33
ابراز علاقه و توجه به دانش آموزان 33
ثبات داشتن و بخشنده بودن 35
داشتن انتظارهاي بالا و ممكن 35
نقش رابطه معلم و دانش آموز در ايجاد انگيزه 36
سازگاري در ارتباط بين معلم و دانشآموزان چگونه ايجاد ميشود؟ 38
نقش معلم در رشد و تكامل دانشآموزان 39
ويژگي هاي معلمان اثربخش 39
تشويق 40
يادآوري 41
حركت در بين دانش آموزان 43
محبت به دانش آموزان 43
يادگيري مشاركتي 43
پيشينه تحقيق 51
فصل سوم
نتيجه گيري 53
پيشنهادها 55
منابع و ماخذ 57