تعيين رابطه بين شادكامي و منبع كنترل دروني و بيروني در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحداردبيل
پايان نامه كارشناسي در رشته راهنمايي و مشاوره تعيين رابطه بين شادكامي و منبع كنترل دروني و بيروني در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحداردبيل |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 127 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 70 |
پايان نامه كارشناسي در رشته راهنمايي و مشاوره
تعيين رابطه بين شادكامي و منبع كنترل دروني و بيروني در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحداردبيل
فهرست مطالب
فصل اول : كليات پژوهش
مقدمه.. 1
بيان مساله و سوال هاي پژوهشي.. 2
اهميت و ضرورت پژوهش.. 4
اهداف پژوهش.. 5
فرضيه هاي پژوهش.. 6
تعاريف نظري و عملياتي متغيرها.. 6
تعاريف نظري.. 6
تعاريف عملياتي.. 6
فصل دوم : ادبيات و پيشينه پژوهش
شادكامي.. 9
ديدگاه هاي نظري در مورد شادكامي.. 9
نظريه ي آرجيل و همكاران.. 9
ديدگاه هدونيكو ادايمونيك.. 10
ديدگاه ايدامونيك.. 11
نظريه ي داينر و همكاران.. 12
منبع كنترل.. 14
رويكرد ها و نظريه هاي متفاوت درباره وضع كنترل.. 15
منبع كنترل دروني.. 16
منبع كنترل بيروني.. 17
تفاوت هاي سني و جنسي در منبع كنترل.. 18
تفاوت هاي رفتاري در منبع كنترل.. 18
يادگيري و منبع كنترل.. 19
پيشينه هاي پژوهش.. 19
شادكامي- پيشينه هاي داخلي.. 19
پيشينه هاي خارجي.. 23
منبع كنترل- پيشينه هاي خارجي.. 26
پيشينه هاي داخلي.. 27
فصل سوم : روش پژوهش
روش پژوهش.. 31
جامعه آماري.. 31
نمونه آماري و روش نمونه گيري.. 31
روش تجزيه و تحليل اطلاعات آماري.. 32
ابزار پژوهش.. 32
پرسشنامه شادكامي آكسفورد.. 32
آزمون منبع كنترل نوويكي و استريكلند.. 33ف
فصل چهارم : يافته هاي پژوهش
نتايج پژوهش.. 35
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري
بحث و نتيجه گيري.. 43
محدوديت ها.. 45
پيشنهادات.. 45
منابع.. 46
چكيده :
پژوهش حاضر باهدف يافتن رابطه بين شادكامي[1]ومنبع كنترل[2] دروني[3] و بيروني[4]در بين دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحداردبيل انجام شده است . طرح پژوهش از نوع توصيفي ـ همبستگي است . جامعه آماري شامل120 نفر ازدانشجويان دختر و پسر ، شامل 60 دختر و 60 پسر مشغول به تحصيل در دانشكده فني دانشگاه آزاد اسلامي در سال تحصيلي 90-91بود. نمونه هاي مورد مطالعه از بين دانشجويان دختر و پسر با روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي شادكامي آكسفورد و منبع كنترل نوويكي و استريكلند[5]استفاده شده است. متغيرهاي مورد بررسي در پژوهش شامل جنسيت ، شادكامي ، منبع كنترل دروني و بيروني ، ... است . نتايج پژوهش و تحليل داده ها نشان داده است كه دخترها و پسرها از نظر شادكامي با يكديگر تفاوت معنا داري ندارند ، يعني فرضيه مربوط به شادكامي رد گرديد . همچنين مشخص شد كه دخترها و پسرها از نظر استفاده از انواع منبع كنترل با يكديگر تفاوت دارند ، به اين صورت كه دخترها بيشتر از منبع كنترل دروني استفاده مي كنند و پسرها از منبع كنترل بيروني . يعني فرضيه مربوط به تفاوت منبع كنترل مورد تاييد قرار گرفت . براي بررسي تفاوت بين شادكامي و منبع كنترل در دانشجويان ، نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه آزمون لوينز براي ارزيابي فرض همگني واريانس ها معني دار نيست بنابراين تفاوت معني داري بين شادكامي و منبع كنترل دختران و پسران دانشجو به دست نيامد .
كليد واژه
شادكامي ، منبع كنترل ، كنترل دروني ، كنترل بيروني
1.happiness
2.force control
3. internal
4. external
5.NOVIKY & STRIKLAND