پايان نامه مجموعه ورزشي تفريحي بانوان
پايان نامه مجموعه ورزشي تفريحي بانوان |
![]() |
دسته بندي | پژوهش هاي دانشگاهي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 584 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 91 |
پايان نامه مجموعه ورزشي تفريحي بانوان
مقدمه
تاريخ ورزش در ايران
1- ورزش در ايران باستان.
2- ورزش در ايران قديم.
3- ورزش در ايران معاصر.
ورزش در ايران باستان
با انكه از تاريخ باستان و بخصوص ورزش و تربيت بدني در آن زمان كمتر اطلاعاتي در دست ا ست ولي شواهدي موجود است كه نشاندهندۀ آن است كه ايرانيان باستان به تربيت بدني همراه با پرورش فكري و روحي توجه فراواني داشته اند.
ايرانيان كه آريائيهاي كوچ كرده و مهاجر به سرزمين ايران در حد فاصل درياي خزر در شمال و خليج فارس در جنوب بودند وبراي بدست آوردن سرزمين خود و حفظ گسترش و كشور گشائيهاي آينده احتياج به پرورش نيروهاي جوان نيرومند و كار آزموده داشتند. سيستمي بوجود آورده بودند كه در آن بطور اساسي به تربيت بدني توجه مي شد.
هرودوت در اين زمينه چنين مي نويسد: از 5 سالگي تا 20 سالگي به سه اصل توجه داشتند اسب سواري، طرز استفاده از تير و كمان و حقيقت گويي. جوانان فعاليت خود را كه عبارت بود از دويدن، استفاده از قلاب سنگ و پرتاب زوبين، پيش از طلوع آفتاب آغاز مي كردند. آنها همچنين مي آموختند كه گرما و سرماي شديد را تحمل كنند و با جيره كم بسازند، رژه هاي طولاني بروند. از رودخانه بدون آسيب ديدن اسلحه عبور كننده و در فضاي باز بخوابند.
آنان به شكار و سوار كاري علاقه زيادي داشتند، بچه ها از 7 سالگي به بعد عملا روي زين اسب مي نشستند و تمرينات رزمي را در ساعات صبح مي دادند. درست كردن اسلحه و رسيدن به امور مزرعه جزء كارهاي بعد از ظهر آنها بود.
گزنفون (مورخ) مي نويسد: اولين ملتي كه مدارس مخصوص ايجاد كرد و جوانان خود را بدون رعايت اصل و نصب، بطور يكسان در آنجا تحت تعليم و تربيت قرار داد ايرانيان دوره هخامنشي بودند.
همچنين هرودوت در بخش ديگري چنين مي نويسد:
داريوش آنچنان پهلواني بود كه برف و باران و يخبندان و تاريكي نمي توانست تحت هيچ شرايطي او و لشكريانش را از حركت باز دارد.
موضوع وقتي اهميت بيشتري مي يابد كه دريابيم هيچگاه تربيت نيروي جسماني بدون توجه به تعليم و تربيت نبوده است و ايرانيان باستان تربيت توامان جسم و روح را مدنظر قرار داده اند. استرابون (مورخ) در اين زمينه چنين مي نويسد: تربيت اخلاقي و روحي و معنوي در ايرانيان با آموزش نبرد وفعاليت هاي ورزشي توام بود و ... وي مي افزايد: جوانان نيرومند ايران بواسطه راستي كه در نتيجه تعاليم عالي قانون خانواده و مدرسه و جامعه به آنها مي رسيد از هرگونه نقصي مبرا بودند.
دكتر «آدالف راپ» نيزدر كتاب خود موسوم به «مذهب و ايرانيان باستان» توجه توامان به تعليم و تربيت به همراه پرورش نيروي جسماني در ايرانيان باستان را يادآوري مي نمايد. بدين ترتيب ايرانيان قبل از آنكه به مرحله زورمندي وارد شوند به زيور اخلاق و فتوت آراسته مي شدند.
در اوستا كتاب مقدس زردشت از قول دوشيزگان ايراني دعايي با اين مضمون آمده است: اي اهورا مزداي بزرگ ما دختران پاك و پاكدامن توايم، به ما همسري عطا كن كه نيرومند و قهرمان باشد. همسري كه زيبايي او برازنده باشد ودر سراسر زندگي هر دو ما، بتواند معيشت ما و خود و فرزندان خويش را تأمين نمايد و به ما اولاد شايسته فكر و قهرمان دهد. همسري عطا فرما كه به فهم و حاضر زبان باشد «ايزدهوما» به زنان نيكو پسران قهرمان عطا مي فرمايد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : 1
مقدمه. 1
تاريخ ورزش در ايران. 1
ورزش در ايران باستان. 1
ورزش در ايران قديم. 3
ورزش در ايران معاصر. 4
توريسم. 6
جهانگردي چيست؟. 7
تاريخ جهانگردي.. 8
جهانگردي داخلي: 8
جهانگردي بين المللي: 10
فصل جهانگردي خارجي.. 11
جهانگردي داخلي در ايران: 11
فصل دوم : 14
تجربه ها 14
نمونه ها و مصاديق راه گشا: 14
بررسي نمونه ها 15
2-1 مجموعه تفريحي – ورزشي شركت نفت فلات قاره 15
2-2 مجموعه ورزشي رفسنجان. 16
2-3 مجموعه ورزشي در شهر نانت فرانسه. 17
2-4 استاديوم المپيك گواندنگ... 18
2-5 مركز تفريحي ورزشي ايست هامپتون. 19
2-6 استخر شناي سرپوشيده بيوتي.. 20
فصل سوّم : 21
بررسي اقليم مورد نظر. 21
3-1 ميزان بارندگي.. 21
3-2 مطالعات زمين لرزه در يزد. 23
3-3 تاريخچه و وضع موجود. 23
3-4 نتيجه و پيشنهاد: 24
3-5 تأثير عوامل اقليمي بر معماري.. 24
3-6 مشكلات اقليمي در شهر يزد: 25
3-7 مقابله با مشكلات اقليمي در شهر يزد. 26
3-8 اصول طرح ريزي در رابطه با مشكلات اقليمي گرم و خشك... 26
3-9 اشاره: 29
3-10 نتيجه. 32
بررسي سايت مورد نظر: 34
فصل چهارم. 40
ضوابط و استانداردهاي طراحي.. 40
4-1 مجموعه هاي ورزشي.. 40
4-2 فضاهاي ورزشي.. 41
4-2-1 خصوصيات اصلي كف هاي ورزشي.. 41
4-3 ضوابط برنامه – استانداردهاي برنامه ريزي.. 42
4-3-1- فضاهاي ورزشي.. 42
ورزش... 42
ملاحظات اوليه. 43
4-3-2 بازي تنيس... 44
4-3-3 بازي بسكتبال. 45
4-3-4 بازي واليبال. 45
4-3-5 تنيس روي ميز. 46
4-3-6 بازي هندبال. 47
4-3-7 بازي بدمينتون. 47
4-3-8 بدنسازي.. 48
4-3-9 بازي اسكواش... 48
4-3-10 پيست اسكيت... 49
4-3-11 دوچرخه سواري.. 50
4-3-12 استخر شنا 50
4-3-13 استخر آموزشي (كودكان) 52
4-3-14 استخر هاي مسابقه. 52
4-3-15 استخر تفريحي.. 52
4-3-16 سونا 53
4-5 فضاهاي تفريحي.. 53
4-5-1 بيليارد. 54
4-5-2 بازيهاي كامپيوتري.. 54
4-5-3 سالن اجتماعات چند منظوره (آمفي تئاتر) 54
4-6 برنامه ريزي فضايي.. 57
4-6-1 بخش ورزشي.. 57
4-6-2 فضاهاي فرهنگي.. 58
4-7 شرح خصوصيات اجزاء برنامه - خصوصيات كيفي و كمي.. 61
4-7-1 سالن سرپوشيده ورزشي.. 61
4-7-2 سالن ورزشهاي آبي.. 64
4-7-3 زمينهاي روباز ورزشي.. 66
4-7-4 پيست اسكيت... 66
4-7-5 جاده تندرستي.. 66
4-7-6 مسير دوچرخه سواري.. 67
4-7-7 پارك بازي كودكان. 67
4-7-8 سالن بيليارد. 68
4-7-9 بازيهاي كامپيوتري و كافي نت... 69
4-7-10 آمفي تئاتر سرپوشيده 70
4-7-11 گالري.. 71
4-7-12 رستوران. 72
4-7-13 بخش مديريتي واداري.. 74
4-7-14 بخش تجاري.. 76
4-7-15 پاركينگ... 76
4-7-16تأسيسات... 77
4-7-17 رفاهي – خدماتي.. 77
4-8 خلاصه برنامه. 79
منابع لاتين.. 82