پايان نامه بررسي رابطه تك فرزندي با اختلالات رفتاري
پايان نامه بررسي رابطه تك فرزندي با اختلالات رفتاري |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 45 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 91 |
پايان نامه بررسي رابطه تك فرزندي با اختلالات رفتاري
چكيده:
اين تحقيق به منظور بررسي رابطة تك فرزندي با اختلالات رفتاري انجام گرديد.پس از تشريح كامل اختلالات رفتاري و ذكر انواع آن، پرسشنامة راتر روي 30 كودك تك فرزند و 30 كودك غيرتك فرزند پاسخ داده شده است.اين پرسشنامه، مخصوص معلمان بوده و در چند مدرسة ابتدائي كرج به طور تصادفي توزيع شده است.معلمان برحسب آشنايي خود با انش آموزان تك فرزند و غير تك فرزند پرسشنامه ها را تكميل نموده اند.آزمودنيهاي دانش آموز در اين كار پژوهش بين 7 تا 12 سال سن داشته اند.در آخر پس از پايان كار و انجام محاسبات آماري از طريق روش آماري x2 (مجذور كا) مشاهده شده كه x2 (6/06) بدست آمده بزرگتر از x2 جدول (5/671) بوده است.بنابراين بين تك فرزندي و اختلالات رفتاري رابطة معني داري وجود دارد وسطح معني داري آن برابر 5% p7 است.
«مقدمه»
بحث دربارة رفتارهاي انسان و چگونگي بروز اختلال در آن نيازمند بررسي ديدگاهها و نظريه هاي دانشمندان مختلفي است كه با تمام پيچيدگي موضوع، سعي در شناخت بشر و چشمه هاي زاياي نيازهاي او دارند.علاقه و كنجكاوي در اين زمينه پشينه اي به قدمت زندگي انسان بر كرة زمين دارد.اما در يك صد سال اخير مطالب بسياري در اين باره به رشتة تحرير در آمده است كه با وجود پراكندگي فراوان، مي توان آنها را دسته بندي كرد.در انجام اين مهم، در مي يابيم كه هر يك از دانشمندان در نظرية خود، انسان و رفتارهاي او را از بعد خاص مورد بررسي و تحقيق قرار داده اند، و بر اساس دريافتهاي تك بعدي خويش، صبورانه سعي در توجيه و توضيح انسان و رفتارهايش كرده اند و انسان را همان چيزي معرفي كرده اند كه خود شخصاً دريافته اند كه مي توان گفت نظر به آنها به مثابه افرادي است كه در مثال مولوي، در تاريكي، بر بخشي از بدن فيل دست كشيده و تلاش در توضيح و تعريف آن موجود بر اساس آگاهي ناقص و محدود خويش دارند، زيرا در حقيقت انسان تركيب بسيار جالب و قابل تحسيني از جسم (بدن) ، عقل (ذهن) و معنويات (بعد الهي) است و هر يك از اينها امكانات و امتيازات بي شمار براي او به ارمغان دارد كه به دنبال خود نيازها و خواسته هاي بسياري را نيز ايجاد مي كند.
فهرست
چكيده ..۳
فصل اول
مقدمه… ۵
بيان مساله. ۷
اهميت پژوهش…. ۹
فرضيه پژوهش.. ۱۱
تعاريف عملياتي….. ۱۱
فصل دوم
اختلالات رفتاري… ۱۳
تعاريف اختلالات رفتاري… ۱۴
رفتار بهنجار…. ۱۸
برآورد درصد شيوع اختلالات رفتاري… ۱۹
بررسي مختصري از تاريخچه و علل اختلالات رفتاري….. ۲۲
اصل فراموش شده ژنتيك.. ۲۸
ارتباط نقش سيستم ايمني با افزايش مشكلات رفتاري. ۳۰
دسته بندي اختلالات رفتاري.. ۳۲
انواع اختلالات رفتاري موجود در هر گروه از دسته بندي هاي گروه ترويج روانپزشكي.. ۴۳
چگونگي ارتباط با والدين با فرزندان و تاثير آن بر ويژگي هاي رفتاري آنان….. ۴۹
چگونگي بروز اختلال در رفتار از نظر رفتار گرايان ۵۴
روشهاي رفتار درماني….. ۵۹
اختلالات رفتاري در كودكان تك فرزند و چند فرزند شهر تهران ۶۵
فصل سوم
جامعه آماري.. ۶۸
ابزار پژوهش.. ۶۹
اعتبار پرسشنامه راتر….. ۷۲
پايايي آزمون راتر….. ۷۳
روش اجراي تحقيق… ۷۴
روش تحليل آماري….. ۷۵
فصل چهارم
بحث و نتيجه گيري… ۸۰
پيشنهادات. ۸۱
محدوديتها. ۸۲
منابع…. ۸۳
پيوست….. ۸۶
پرسشنامه.. ۸۷
پرسشنامه مشخصات مربوط به دانش آموز… ۹۳