پايان نامه رابطه ميان فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني در شعب بانك سپه استان مركزي

۱۶ بازديد
پايان نامه رابطه ميان فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني در شعب بانك سپه استان مركزي

پايان نامه رابطه ميان فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني در شعب بانك سپه استان مركزي

دانلود پايان نامه رابطه ميان فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني در شعب بانك سپه استان مركزي

پايان نامه رابطه ميان فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني در شعب بانك سپه استان مركزي
دسته بندي مديريت
فرمت فايل doc
حجم فايل 969 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 117

پايان نامه رابطه ميان فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني در شعب بانك سپه استان مركزي

چكيده

اين پژوهش با هدف ارتباط ميان فرهنگ سازماني با كارآفريني سازماني بانك سپه شعبات استان مركزي در سال 1392 صورت گرفت. جامعه آماري تحقيق شامل 316 نفر از كاركنان شاغل در بانك­ سپه شعبات استان مركزي بود كه از اين ميان با استفاده از فرمول كوكران و روش نمونه­گيري تصادفي­طبقه­اي 174 نفر بعنوان حجم ­نمونه درنظر گرفته شد. روش جمع­آوري داده­ها بر اساس پرسشنامه انجام گرفت. ويژگي­هاي فني پرسشنامه شامل پايايي و روايي با استفاده از معيارهاي مختلف بررسي شد؛ بطور نمونه روش آلفاي كرونباخ بعنوان يكي از روش­هاي ارزيابي پايايي براي اين پژوهش استفاده شد كه ضريب پايايي در مورد پرسشنامۀ استاندارد فرهنگ سازماني دنيسون 90/0 و براي پرسشنامۀ استاندارد كارآفريني سازماني بارينگر و بلودُرن 80/0 بدست آمد و همينطور از روايي محتوا نيز بمنظور آزمون روايي پرسشنامه استفاده شد. تجزيه و تحليل اطلاعات بدست آمده از اجراي پرسشنامه­ها از طريق نرم­افزار SPSS و Smart PLS در دو بخش مدل اندازه­گيري و بخش ساختاري انجام پذيرفت. در بخش مدل اندازه­گيري ويژگي­هاي فني پرسشنامه شامل پايايي، روايي همگرا و روايي واگرا بررسي گرديد و اصلاحات لازم صورت پذيرفت و در بخش ساختاري، ضرايب ساختاري مدل براي بررسي فرضيه­هاي پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتايج پژوهش حاكي از وجود ارتباط مثبت و معني­دار ميان دو سازۀ فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني و همچنين ارتباط ميان تمام ابعاد فرهنگ سازماني بر كارآفريني سازماني دارد.

واژه­هاي كليدي: فرهنگ سازماني، كارآفريني سازماني، بانك سپه، خلاقيت، نوآوري.

پيچيدگي و تلاطم محيط تجارت امروز، سازمان ها را وادار كرده است تا توانايي هاي خود را در پاسخگويي به تغيرات محيطي افزايش دهند. در پاسخ به تغييرات قابل توجه در محيط كسب و كار، بسياري از سازمان ها اهميت بيشتري به نوآوري و خلاقيت براي ايجاد ارزش جديد به مشتريانشان قرار مي دهند. دس و همكاران (1999) بيان مي كنند براي اينكه سازمان ها در بازار، رقابتي تر عمل كند بايد رويكرد كارآفرينانه­اي داشته باشند. كارآفريني پايه و اساسي براي ايجاد شغل، نوآوري، ارزش جديد، و رقابت در بازار است.

در مورد ابعاد كارآفريني سازماني، كوين و اسلوين (1989) در مطالعات خود پيشنهاد مي دهند كه كارآفريني سازماني، سازه ي چند بعدي است و مي تواند از ديدگاه هاي مختلف ارزيابي شود (چانگ و همكاران، 2007). چارچوب اصلي ابعاد كارآفريني سازماني ابتدا توسط ميلر(1983) مطرح شد. اوابعاد مشخصي براي توصيف كارآفريني سازماني پيشنهاد داد؛ او سازمان­هاي كارآفرينان را به عنوان سازماني معرفي مي كند كه درگير بازار هايي با محصولات نوآور، دربر گيرنده ي اندكي ريسك مخاطره پذير، و همچنين پيشگام بودن در نوآوري، و در تنگنا قرار دادن رقبا مي باشند (موريس و همكاران، 2007). نوآوري، انعكاس تمايل شركت به ايده هاي جديد و فرآيند هاي خلاق مي باشد كه نتيجه اش ممكن است در محصولات، خدمات و يا فرآيند هاي تكنولوژيكي جديد باشد؛ نوآوري مستلزم جدا شدن شركت از تكنولوژي ها و فعاليت هاي موجود و راه اندازي شركت وراي وضعيت فعلي است. 

بخشي از متن

فرهنگ سازماني

چشم­اندازي تازه براي ارزيابي سازمان­ها است و آن­را يك نيروي اجتماعي مي‌دانند كه معرفت و ادراكات اعضاي سازمان را از مفاهيم و واقعيت­ها، شكل داده، الگوهاي رفتار سازماني را كنترل مي‌كند و موجب تعلق و عدم تعلق افراد به سازمان مي­شود (ايران زاده،1381،ص 199).

درگير شدن در كار: عبارتست از توانمند سازي(افراد اختيار، ابتكار و توانايي براي اداره كردن كارشان را دارند. اين امر نوعي حس مالكيت و مسؤليت در سازمان ايجاد مي­كند)، تيم­سازي(در سازمان به كار گروهي در جهت اهداف مشترك، ارزش داده مي­شود) و توسعه قابليت­ها(سازمان بمنظور تأمين نيازها و باقي ماندن در صحنه رقابت بطور مستمر به توسعه مهارت­هاي كاركنان مي­پردازد).

كارآفريني سازماني

پرسشنامه استاندارد بارينگر و بلودُرن (1999)  با مقياس پنج درجه­اي ليكرت براي سنجش كارآفريني­سازماني استفاده شده است. اين پرسشنامه در كل از 9 سوال تشكيل شده است كه 3 سؤال اول بعد نوآوري، 3 سوال دوم بعد ريسك پذيري، و بالاخره 3 سؤال آخر بعد پيشگامي را مي­سنجد.

فرهنگ سازماني

60 سؤال پرسشنامه استاندارد فرهنگ­سازماني دنيسون كه با مقياس پنج گزينه­اي ليكرت طراحي شده به سنجش ابعاد فرهنگ­سازماني شامل درگير شدن در كار 17 سؤال (1 تا 17)، پايداري 14 سؤال(18 تا 31)، سازگاري 14 سؤال (32 تا 45) و مأموريت 15 سؤال (46 تا 60) مي­پردازد.

فهرست مطالب

عنوان                                                 صفحه

چكيده 1

فصل اول: كليات پژوهش... 2

1-1.مقدمه. 3

1-2.بيان مسأله. 3

1-3.اهميت و ضرورت پژوهش... 5

1-4.اهداف پژوهش... 6

1-4-1. هدف كلي.. 6

1-4-2. اهداف جزئي.. 6

1-5-1. فرضيه اصلي.. 7

1-5-2. فرضيه هاي فرعي.. 7

1-6.تعاريف نظري و عملياتي پژوهش... 7

1-6-1. تعاريف نظري.. 7

1-6-2. تعاريف عملياتي.. 9

فصل دوم(ادبيات  و  پيشينه  پژوهش) 10

مقدمه. 11

1-2-كارآفريني سازماني.. 11

2-1-1. مفاهيم و تعاريف كارآفريني.. 12

2-1-2. انواع كارآفريني از ديدگاه صمد آقايي (1382) 14

2-1-3. مفهوم كارآفريني سازماني.. 15

2-1-4.انواع كارآفريني سازماني از ديدگاه (تورنبري،2003) 17

2-1-5. ضرورت و اهميت كارآفريني سازماني.. 18

2-1-6. رشد و توسعه كارآفريني سازماني.. 18

2-1-7. موانع و محدوديت‌هاي كارآفريني سازماني.. 19

2-1-8. سازمان كارآفرين.. 19

2-1-9. ويژگي هاي سازمان كارآفرين.. 19

2-1-10. مقايسه‌ ويژگي هاي سازمان هاي سنتي و سازمان هاي كارآفرين.. 20

2-1-11. ساختار سازمان كارآفرين.. 21

2-1-12. عوامل مؤثر بر كارآفريني سازماني از ديد مقيمي(1387) 22

2-1-13. ابعاد كارآفريني سازماني.. 23

2-1-14. مدل هاي كارآفريني سازماني.. 24

2-2. فرهنگ سازماني.. 26

2-4-1. تعاريف و مفاهيم فرهنگ سازماني.. 27

2-4-2. اهميت شناخت فرهنگ سازماني.. 28

2-4-3. نحوه شكل گيري و تداوم فرهنگسازماني.. 30

2-4-4. مراحل ايجاد فرهنگ سازمان. 31

2-4-5. سطوح فرهنگ سازماني.. 31

2-4-6. نقش و كاركردهاي فرهنگ سازمان. 32

2-4-8. ويژگي هاي فرهنگسازماني.. 34

2-4-9. تقسيم بندي انواع فرهنگسازماني.. 36

2-4-10. مدل ها و الگوهاي فرهنگ سازماني.. 37

2-4-10-2. ابعاد فرهنگ سازماني.. 41

2-4-11. فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني.. 42

2-3. پيشينه پژوهش... 46

2-3-1. پيشينه خارجي.. 46

2-3-2. پيشينه داخلي.. 49

2-3-3. مدل مفهومي تحقيق.. 53

فصل سوم: روش شناسي پژوهش... 54

3-1. مقدمه. 55

3-2. فرآيند پژوهش... 55

3-3. روش تحقيق.. 55

3-4. جامعه آماري.. 56

3-5. نمونه، روش نمونه‌گيري و حجم نمونه. 56

3-6. متغيرهاي تحقيق.. 57

3-7. روش گردآوري داده‌ها (اطلاعات) 57

3-8. ابزار گردآوري داده‌ها (اطلاعات) 58

3-8-1. نحوه امتياز بندي و تفسير نتايج پرسشنامه ها 59

3-8-2. روايي و پايايي ابزار گردآوري داده ها 60

3-9. روش تجزيه و تحليل داده‌ها (اطلاعات) 64

3-10. قلمرو تحقيق.. 66

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌ها (اطلاعات) 68

4-1. مقدمه. 69

4-2. توصيف متغيرها 69

4-3. تحليل داده ها 71

4-3-1. آزمون همبستگي ميان متغيرها 71

4-3-3. آزمون رگرسيون چندگانه. 74

4-3-4. تحليل داده ها با روش مدل معادلات ساختاري.. 75

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري.. 82

5-1. مقدمه. 83

5-2. تفسير يافته هاي پژوهش... 84

بحث و جمع بندي فرضيات.. 87

5-3. محدوديت هاي خارج از اختيار پژوهش... 88

5-4. محدوديت هاي در اختيار پژوهشگر. 89

5-5. پيشنهادهاي برگرفته از يافته هاي پژوهش... 89

5-6. پيشنهاد هاي براي پژوهش هاي بعدي.. 91

فهرست منابع. 92

پيوست ها 101

دانلود پايان نامه رابطه ميان فرهنگ سازماني و كارآفريني سازماني در شعب بانك سپه استان مركزي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.