پايان نامه بررسي عوامل موثر بر تصادفات جاده اي استان اردبيل
پايان نامه بررسي عوامل موثر بر تصادفات جاده اي استان اردبيل |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 3685 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 100 |
پايان نامه بررسي عوامل موثر بر تصادفات جاده اي استان اردبيل
چكيده:
اين پژوهش درصدد بررسي و شناخت علل و عوامل موثر بر بروز يا شدت وقوع تصادفات جاده اي محور اردبيل- مغان است كه در راستاي آن رابطه بين متغيرهاي جاده اي،انساني،محيطي و خودرو با وقوع تصادفات و سوانح در محور مذكورمطالعه مي شود. متد پژوهش حاضر روش توصيفي با رويكرد تحليلي است. براي تحليل داده هاي آماري بدست آمده از شاخص هاي آمار توصيفي و استنباطي استفاده شده است. براي بررسي هاي ميداني از پرسشنامه و در بررسي تحليلي داده هاي بدست آمده از پرسشنامه از آماره هاي استنباطي نظير آزمون هاي فريدمن و ميانگين استفاده شده و براي تست معناداري فرضيه ها آزمون t و براي سنجش پايايي سوالات آزمون روش آلفاي كرانباخ بكار گرفته شده است. اين پژوهش عامل اصلي بروز تصادفات محور اردبيل - مغان را در گام نخست مسايل كيفي و فني جاده تشخيص داده و به گمان مصاحبه شوندگان پيچ هاي خطرناك مسير، عرض كم راه، كيفيت راه و علائم ناكافي دليل عمده سوانح محور مذكور مي باشد.بعد از آن عوامل انساني در رتبه دوم قرار دارند كه در بين آنها سرعت و سبقت غير مجاز، انحراف به چپ و عجله وشتاب بي مورد از دلايل انساني بروز تصادفات محور مذكور است با اين توضيح كه دو عامل سرعت و سبقت غير مجاز بدون در نظر گرفتن گروه بندي ها در فهرست نخست عوامل تاثيرگذر محور يادشده است.عوامل فني و كيفي خودرو در جايگاه سوم و در نهايت عوامل محيطي و طبيعي در رده چهارم قرار دارد.همچنين فرضيه هاي مربوط به ارتباط عوامل مذكور با تصادفات در محور ياد شده مورد اثبات قرار گرفته است به استثناءعوامل محيطي كه معناداري ارتباط آن مورد تاييد واقع نشده است.
واژه هاي كليدي: تصادفات ، عامل انساني، عامل جاده، عامل محيطي، عامل خودرو
حمل ونقل و ترانزيت كالا و مسافر از بخش هاي زيربنايي در اقتصاد هر كشور به حساب مي آيد بطوري كه اين پديده امروزه به عنوان يكي از شاخص هاي اصلي توسعه يافتگي كشورها قلمداد مي شود. توليد انبوه اتومبيل ها و نيز رشد فزاينده جاده ها و مسير هاي ارتباطي ،موتور محركه اين بخش بوده است.
بخشي از متن
بررسي هاي آماري و مطالعات به عمل آمده نشان مي دهد كه تنها يك سوم از وسايل نقليه در حال تردد در كشور داراي حداقل استانداردهاي ايمني و فني قابل قبول هستند و دو سوم آنان به خاطر اشكالات فني، نقص شديد در سيستم هاي روشنايي، لاستيك ها و ديگر نواقص در حقيقت نبايستي بر روي جاده حركت كرده و از نظر ايمني براي رانندگان، سرنشينان، عابران و ساير استفاده كنندگان از تسهيلات ترافيكي، خطرناك هستند. آمارهاي موجود ثابت كرده است، دو عامل فرسوده بودن لاستيك ها و نقص سيستم ترمزها، درصد قابل توجهي از تصادفات رانندگي را كه عامل وسيله نقليه در ايجاد آن مؤثر بوده، به خود اختصاص داده است. همچنين تعداد قابل توجه وسايل نقليه فرسوده و بالا بودن سن متوسط آن ها در شبكه فعال ترافيكي شهري يكي از عواملي است كه موجب بروز تصادفات مي شود. در حالي كه در بيشتر نقاط دنيا سن قانوني وسايل نقليه ده سال است، اما در كشور ما به جز سال هاي اخير روند قانونمندي براي تعيين سن فرسودگي وسايل نقليه وجود نداشته است. از اين رو در شبكه ترافيكي، وسايل نقليه با سن بالاي 30 سال نيز مي توان يافت. براساس آمارهاي موجود عمر متوسط وسايل در كشور حدود 16 سال و عمر وسايل نقليه سبك بين 14 تا 15 سال است. بنابراين، تردد وسايل نقليه فرسوده علاوه بر اينكه ممكن است باعث بروز سوانح رانندگي گردد، آلودگي محيطي، اتلاف انرژي (سوخت) و آثار تخريبي بر جاده را نيز در بر خواهد داشت. شرايط نامناسب وسايل نقليه باري و مسافري مانند اتوبوس هاي بين شهري از نظر وضعيت فيزيكي و مكانيكي اين وسايل باعث ايجاد بسياري از تصادفات رانندگي مي شود ( بهروزي،1391) .
لذا در مجموع اين مولفه ها بيشتر نقص فني و عملكردي خودرو را شامل مي شود. همانند فرسودگي خودرو، نقص سيستم فرمان ، روشنايي خودرو –فرسودگي لاستيك –نقص ترمز و ... (آيين نامه ايمني راه،1390).
تصادف
در قوانين و فرهنگ ترافيك، تصادف برابر است با برخورد حداقل يك وسيله نقليه با وسايل نقليه ديگر به عبارتي ديگر در فرهنگ نوين ترافيك همه اجزاء دخيل در امر ترافيك مي توانند عامل تصادف باشند (آيين نامه ايمني راه،1390) .
در قوانين موجود وبراي راحتي درك مفاهيم مرتبط ، تصادف را اينگونه معرفي مي كنند: هر گاه حداقل يك وسيله نقليه موتوري با يك وسيله نقليه ديگر برخورد كند تصادف رخ داده است. تصادف به اقسام زير تقسيم مي شود: (مديريت ايمني راه، 1385).
تصادف خسارتي :
كه در آن بر اثر حادثه رانندگي فقط به وسايل نقليه خسارت مالي وارد مي شود.
تصادف جرحي :
تصادفي است كه علاوه بر خسارت مالي حداقل يكي از رانندگان ويا سرنشينان ويا عابرين پياده ويا احشام، مجروح و مصدوم مي شوند .
تصادف قتلي(فوتي) :
در تصادفي كه حداقل يكي از رانندگان ويا سرنشينان ويا عابرين ويا راكبين موتور و دوچرخه در اثر شدت تصادف، جان خودشان را از دست مي دهند را تصادف قتلي گويند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده: 1
فصل اول : كليات تحقيق
1-1-بيان مسئله: 2
1-2-ضرورت انجام تحقيق: 4
1-3-وضعيت حوادث جاده اي استان اردبيل: 8
1-4-اهداف تحقيق : 10
1-5-فرضيه هاي تحقيق: 10
1-5-1-فرضيه اصلي: 10
1-5-2-فرضيات فرعي: 10
1-6-تعريف متغيرها و پيش فرضهاي تحقيق: 10
1-6-1- عامل انساني: 10
1-6-2- عامل جاده: 11
1-6-3- عامل محيط: 11
1-6-4-عامل خودرو: 11
1-6-5-تصادف.. 12
فصل دوم: مروري بر تحقيقات انجام شده
2-1- مباني نظري: 13
2-1-1- مثلث E3 : 14
2-1-2- ماتريس هادون: 15
2-1-3-معادله صدمات گانارسون: 16
2-2-مدل هاي پيش بيني تصادفات: 17
2-3-مروري بر تحقيقات انجام شده: 21
2-3-1- مطالعات سازمان هاي بين المللي. 21
2-3-2- پژوهش هاي خارجي صورت گرفته: 24
2-3-3- پژوهش هاي داخلي صورت گرفته: 26
نتيجه گيري. 28
2-4-جمع بندي: 29
فصل سوم: مواد و روش ها
3-1- روش پژوهش.. 30
3-2- جامعه پژوهش : 30
3-3- نمونه پژوهش و روش نمونه گيري : 31
3-4- روش گردآوري اطلاعات : 31
3-5- روش تجزيه و تحليل داده ها : 31
3-5-1- آمار توصيفي : 32
3-5-2- آمار استنباطي : 32
3-6- مدل مفهومي. 33
3-7- متغيرهاي پژوهش : 34
3-8- محدوده زماني و مكاني طرح: 35
فصل چهارم: نتايج
4-1- مقدمه: 37
4-2- تحليل توصيفي: 37
4-3- رتبه بندي متغيرها بر اساس مدل فريدمن. 38
4-3-1- عامل انساني: 41
4-3-2- عامل خودرو: 42
4-3-3- عامل جاده: 43
4-3-4- عامل محيط: 43
4-4- گروه كارشناسان: 44
4-5- گروه رانندگان مسير: 45
4-6- گروه مسافرين: 47
4-7- پاسخ مصاحبه شوندگان بر اساس سن و سواد تحصيلي: 49
4-8- تحليل فرضيه ها: 51
4-8-1- فرضيه اول: 51
4-8-2- فرضيه دوم: 52
4-8-3- فرضيه سوم: 52
4-8-4- فرضيه چهارم: 53
4-8-5- فرضيه پنجم: 54
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات
5-1- نتايج: 55
5-2- جمع بندي و نتيجه گيري. 60
5-3- محدوديت پژوهش : 61
5-4- پيشنهادها 61
فهرست منابع............... 76
پيوستها............................. 78
چكيده انگليسي..................... 91