پايان نامه رتبه بندي ابعاد يادگيري سازماني در بهره وري منابع انساني با استفاده از روش تاپسيس فازي
پايان نامه رتبه بندي ابعاد يادگيري سازماني در بهره وري منابع انساني با استفاده از روش تاپسيس فازي |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 635 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 241 |
پايان نامه رتبه بندي ابعاد يادگيري سازماني در بهره وري منابع انساني با استفاده از روش تاپسيس فازي
چكيده :
در اين تحقيق رابطه بين مولفه هاي يادگيري سازماني با بهره وري منابع انساني مورد بررسي قرار گرفت. جامعه آماري اين تحقيق، كليه مديران ارشد ، مياني و اجرايي شهرداري شهرستان محلات ميباشد. تعداد مديران اصلي برابر 15 نفر، تعداد مديران مياني برابر 28 نفر و تعداد مديران اجرايي برابر 19 نفر ميباشند.جهت جمع آوري داده هاي تحقيق از پرسشنامه استفاده گرديد.پرسشنامه اين تحقيق، شامل 24 سوال هفت گزينهاي مي باشد. براي تعيين ميزان تاثير هر يك از ابعاد يادگيري سازماني و همچنين براي رتبهبندي ابعاد يادگيري سازماني در بهرهوري منابع انساني از روش شباهت به گزينه ايدهآل فازي يا تاپسيس فازي (FTOPSIS) استفاده ميشود.
مقدمه:
درمحيط كسب وكارامروزتغييرات با گام هاي سريع به وقوع مي پيوندند.سازمان ها درعرصه رقابت درمحيط كسب وكارجهاني ملزم هستند تا نسبت به تغيرات مستمر واكنش مطلوب داشته ويا از بين بروند. يك سازمان به منظور برتري يافتن ازسايرسازمان ها بايد منابع انساني را توسعه داده وميزان اطلاعات و دانش در دسترس را افزايش دهد.كاركنان و دانشي كه درسرآنهاست,منابع بسيارارزشمندي براي سازمان هاهستند.دانش و چگونه دانستن، منابع استراتژيك سازمان هاهستند كه بايد مديريت شده وتوسعه داده شوند. ازاين رو يادگيري سازماني و توليد دانش درطول چند سال اخيرمورد توجه قرارگرفته است . (Hornstein,2006;Otala,2000; Paajane& Kantola,2008)
يكي از راههاي كسب مزيت رقابتي پايدار، تاكيد و توجه بر يادگيري مستمر كاركنان سازمان به منظور نيل به اهداف سازماني با حداكثر اثربخشي است. مسلما، محيط متغير امروز، به سازمانها اجازه نخواهد داد كه در مقابل فشارهاي ناشي از مهارت، توانايي هاو تكنولوژيهاي رقبا، به صورت سنتي و هميشگي اداره شوند. (شهابي,1384)
بخشي از متن
مجموعه اي از ارزش هاي مشترك و باور هاي مشترك دانستهاند كه در تعامل با افراد سازمان، ساختار سازمان و سيستمهاي كنترل هنجار هاي رفتاري را پديد مي آورند(بينش، 1389). به طور كلي، تاثيرات فرهنگي، مفاهيم واضحي هستند كه رفتارهاي كلي افراد را در بافت سازماني تحت تاثير قرار ميدهند.بخصوص، از بعدي كه رفتار سازماني چكيدهاي از عادات افراد مي باشد ,اين عوامل فرهنگي مي توانند با برداشت هاي روانشناختي افراد تحت تاثيرقرار گيرند(2009، song & Etal )
كار و يادگيري گروهي:در كار و يادگيري گروهي تاكيد بر اهميت هم راستايي نيروها و كاركنان سازمان است تا از به هدر رفتن انرژي جلوگيري شود.يادگيري جمعي عبارت است ازفرآيندي كه طي آن ظرفيت اعضا ي گروه توسعه داده شده و به گونه اي همسو شود كه نتايج حاصل از آن چيزي باشد كه همگان واقعا طالب آن بوده اند( .(Senge, 1990
تعريف مفهومي و عملياتي واژه ها و اصطلاحات:
يادگيري سازماني : يادگيري سازماني را ايجاد بينش، دانش و همبستگي بين كنشهاي گذشته و اثر بخشي آن كنشها و كنشهاي آينده تعريف مي كنند. (كلينسون وكوك، ۲۰۰۷)
چشم انداز مشترك: اهميت چشم انداز مشترك براي تبديل شدن به سازمان يادگيرنده:اول, چشم انداز مشترك تمركز و انرژي براي يادگيري را فراهم مي سازد. دوم, چشم انداز افراد را به عمل سوي مي دهد.چشم انداز بيانگر آمال و رويا هاي آن ها است وبه آن ها معني مي بخشدسوم, كشش به سمت هدف مطلوب بالاتر با نيرو هاي حاكم بر وضع موجود مقابله مي كند.چشم انداز مشترك ,هدف نهايي را ايجاد كرده خطر پذيري و نوآوري را تشويق مي كند.چهارم , ارزش ها و معاني مشترك, درتعيين نوع دانشي كه سازمان ذخيره و منتقل مي كند مهم است (Marquard, 2002).
كارويادگيري گروهي:در كار و يادگيري گروهي تاكيد بر اهميت هم راستايي نيروها و كاركنان سازمان است تا ازبه هدر رفتن انرژي جلوگيري شود.يادگيري جمعي عبارت است ازفرآيندي كه طي آن ظرفيت اعضاي گروه توسعه داده شده وبه گونه اي همسو شود كه نتايج حاصل از آن چيزي باشد كه همگان واقعا طالب آن بوده اند( .(Senge, 199
فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
فصل اول: كليات پژوهش |
|
1 -1 مقدمه .................................................................................................................................... |
1 |
1-2 بيان مسئله .............................................................................................................................. |
2 |
1-3 اهميت و ضرورت تحقيق ..................................................................................................... |
4 |
1 -4 اهداف تحقيق ........................................................................................................................ |
6 |
1-4-1 هدف كلي ......................................................................................................................... |
6 |
1-4-2 اهدف فرعي ...................................................................................................................... |
6 |
1-5 سوالات تحقيق ....................................................................................................................... |
7 |
1-5 -1 سوال اصلي تحقيق ............................................................................................................ |
7 |
1-6 متغير هاي تحقيق ................................................................................................................ |
7 |
1-6 -1 متغير هاي مستقل ............................................................................................................ |
7 |
1-6-2 متغير وابسته ...................................................................................................................... |
9 |
1-7 روش تحقيق ........................................................................................................................... |
11 |
1-8 روشهاي جمع آوري اطلاعات .............................................................................................. |
11 |
1-9 جامعه آماري ....................................................................................................................... |
12 |
1-10 حجم نمونه و روش محاسبه آن ......................................................................................... |
12 |
1-11 ابزار گردآوري داده ها ....................................................................................................... |
12 |
1-11-1 سنجش روايي ................................................................................................................. |
13 |
1-11-2 سنجش پايايي ................................................................................................................ |
13 |
1-12 قلمرو تحقيق ........................................................................................................................ |
14 |
1-12-1 قلمرو موضوعي تحقيق ................................................................................................... |
14 |
1-12-2 قلمرو مكاني تحقيق ....................................................................................................... |
14 |
1-12-3 قلمرو زماني تحقيق ........................................................................................................ |
14 |
1-13 روش تجزيه و تحليل داده ها ............................................................................................ |
14 |
الف. آمار توصيفي ............................................................................................................................................. |
14 |
ب. آمار استنباطي .............................................................................................................................................. |
14 |
1-14 تعريف مفهومي و عملياتي واژه ها و اصطلاحات ............................................................. |
15 |
فصل دوم : ادبيات و پيشينه پژوهش |
|
مقدمه ......................................................................................................................................... |
18 |
2-1 بخش اول : يادگيري سازماني .......................................................................................... |
19 |
2-1-1 مقدمه ........................................................................................................................... |
19 |
2-1-2 تعريف يادگيري و عناصر آن .................................................................................... |
21 |
2-1-3 تعاريف يادگيري سازماني ......................................................................................... |
22 |
2-1-4 نظريه پردازان يادگيري سازماني .............................................................................. |
24 |
2-1-5 ويژگي هاي يادگيري سازماني .................................................................................. |
25 |
2-1- 6 فرايند يادگيري سازماني ............................................................................................ |
26 |
2-1-6-1كسب دانش ............................................................................................................ |
برچسب ها:
پايان نامه رتبه بندي ابعاد يادگيري سازماني در بهره وري منابع انساني با استفاده از روش تاپسيس فازي,
|