پايان نامه ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با استفاده از كارت امتيازي متوازن

۶ بازديد
پايان نامه ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با استفاده از كارت امتيازي متوازن

پايان نامه ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با استفاده از كارت امتيازي متوازن

دانلود پايان نامه ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با استفاده از كارت امتيازي متوازن

پايان نامه ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با استفاده از كارت امتيازي متوازن
دسته بندي مديريت
فرمت فايل doc
حجم فايل 1232 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 150

پايان نامه ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با استفاده از كارت امتيازي متوازن

چكيده

همه سازمان ها، چه دولتي و چه خصوصي براي توسعه، رشد و پايداري در عرصه ي رقابتي امروز به ارزيابي عملكرد فعاليت ها و فرآيندهاي خود نياز دارند تا در قالب آن بتوانند كارايي و اثربخشي برنامه هاي سازمان، فرآيندها و نيروي انساني خود را مورد سنجش قرار دهند. نظارت و ارزيابي عامل قوام و دوام برنامه و تحقق اهداف آن است از اين رو نظارت و ارزيابي عملكرد، سنجش ميزان موفقيت و آسيب شناسي هر يك از اجزا و كل مديريت سازمان در تحقق اهداف برنامه اي است. در شهرداري تهران بطور نسبي برنامه اجرايي و ساز و كارهاي علمي ارزيابي كه بتواند ملاك طبقه بندي مديريت ها، توزيع منابع، اعمال تنبيه و پاداش، بهبود و به هنگام سازي روش ها و ساختارها باشد وجود ندارد. از طرفي حوزه شهرسازي يكي از حوزه هاي استراتژيك شهرداري مي باشد و اين قبيل حوزه ها اهميت قابل توجهي در تحقق اهداف شهرداري دارند. لذا در اين تحقيق به ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران در دو منطقه ي 7 و 10 با استفاده از كارت امتيازي كانجي پرداخته شده است. هدف تعيين وضعيت عملكرد معاونت در چهار بعد يادگيري سازماني، تعالي فرآيند، رضايت ذينفعان و ارزش ذينفعان بود.روش تحقيق توصيفي از نوع پيمايشي مي باشد و جامعه آماري تحقيق كليه ي كارشناسان معاونت شهرسازي و شهروندان منطقه 7و 10 مي باشند. تعداد نمونه شهروندان 200 نفر و تعداد نمونه كارشناسان 90 نفر مشخص گرديد. در اين تحقيق براي تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار spss از آزمون t دو نمونه مستقل و آزمون فريدمن استفاده گرديد. پس از تحليل داده ها مشخص گرديد عملكرد معاونت از ديد شهروندان در دو بعد تعالي فرآيند و ارزش ذينفعان نامطلوب و در دو بعد يادگيري سازماني و رضايت ذينفعان مطلوب است، ولي از نظر كارشناسان، عملكرد معاونت در هر چهار بعد مطلوب مي باشد. در هر دو منطقه كارشناسان وضعيت سه بعد يادگيري سازماني، تعالي فرآيندها و رضايت ذينفعان را بهتر از شهروندان دانسته اند، ولي در مورد بعد ارزش ذينفعان نظرات دو گروه تفاوت معناداري با هم ندارند. 

كلمات كليدي: ارزيابي عملكرد، كارت امتيازي كانجي، يادگيري سازماني، تعالي فرآيند، رضايت ذينفعان، ارزش ذينفعان، تهران، شهرداري، شهرسازي

مقدمه

محققان علم مديريت معتقدند، هر چه كه اندازه گيري نشود قابل مديريت كردن نيست. در جهان امروز با توجه به سرعت و حجم اطلاعات و چالش هاي پيش روي سازمان ها، ضرورت داشتن معيارهايي براي تعيين موقعيت و برنامه ريزي بر اساس نقاط قوت و ضعف بيش از پيش ضروري به نظر مي رسد.

همه سازمان ها، چه دولتي و چه خصوصي براي توسعه، رشد و پايداري در عرصه ي رقابتي امروز به ارزيابي عملكرد فعاليتها و فرآيندهاي خود نياز دارند تا در قالب آن بتوانند كارايي و اثربخشي برنامه هاي سازمان، فرآيند و نيروي انساني خود را مورد سنجش قرار دهند. سازمان هاي كارا به جمع آوري و تحليل داده ها بسنده نمي‌كنند، بلكه از اين داده ها براي بهبود سازمان و تحقق رسالت ها و استراتژي هاي سازمان استفاده مي كنند. به عبارت ديگر، به جاي ارزيابي عملكرد صرف به مديريت عملكرد مي پردازند.

بخشي از متن

با توسعه شهرنشيني و رشد شهرگرايي در سده اخير، روز به روز مسائل شهري ابعاد جديدتري يافته اند. امروزه مراقبت و هدايت توسعه شهري و ساماندهي مناطق پيرامون شهري از اهميت ويژه اي برخوردار گشته است. مديريت شهر تهران با جمعيت بالغ بر 8 ميليون نفر به عنوان پايتخت و بزرگترين كلان شهر ايران و هم چنين بيست و نهمين كلان شهر دنيا، مقوله اي نيست كه به راحتي بتوان از آن عبور كرد. از آنجاييكه  همانند ساير كشورها شهرداري متولي اصلي مديريت شهر تهران مي باشد، توجه به نحوه مديريت و چگونگي عملكرد شهرداري تهران بسيار حائز اهميت است و مديريت شايسته بدون برنامه ريزي، اجرا، نظارت، ارزيابي و بازنگري در جهت ايجاد فضايي مناسب براي بهبود بخشيدن به عملكرد محقق نخواهد شد.(مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران، 9:1388) يكي از حوزه هاي مهم عملكرد شهرداري هر كلانشهري حوزه شهرسازي مي باشد .

از ديدگاه مباني ارزشي قرآن و اسلام ارزيابي عملكرد سبب پيشگيري از خطا و فساد و جلوگيري از ضايع شدن منابع و امكانات و انتخاب درست در برنامه ريزي ها و كاركنان مي شود. دين مبين اسلام دستورات خود را مبتني بر تعالي، ارسال و ابلاغ نموده است كه آفرينش داراي مقصود و غايت متعالي مي باشد"افحسبتم انما خلقناكم عبثا"(115،مومنون) (اهداف)، و نيز ملاك ها و انتظارات را براي دست يافتن به اين خصلت تعالي عنوان نموده است "انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا" (3، انسان) (بايدها)؛ سپس شاخص هايي را معين ساخته "ان اميرالمومنين و الائمه من ذريتهم هم الموازين"( تعيين شاخص ها) و در اين راه همواره بررسي و امتحان وجود دارد و هيچ عملي از ايشان در پيشگاه خداوند ناديده گرفته نمي شود و تصريح مي نمايد كه هر عمل خير و شر حتي اگر ذره اي كوچك باشد به حساب مي آيد" فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره"(7، زلزال) ( نتايج ارزيابي).

به غير از اهميت ارزيابي در اسلام، در ساير مكاتب فرعي نيز اغلب تئوري هاي نوين نظم يافته در اين زمينه كه توسط عالمان مغرب زمين مطرح گرديده است بر انجام ارزيابي عملكرد به عنوان ساز و كار مهم مديريت تاكيد داشته و اجراي ارزيابي عملكرد را با توجه به زمينه هاي محيطي و زيرساختهاي فرهنگي، اجتماعي، صنعتي و اقتصادي سازمان ها ضروري مي دانند. (سنجري، 1390: 16)

فصل اول: طرح و كليات تحقيق

مقدمه

۱-۱-بيان مسئله

۲-۱- اهميت و ضرورت موضوع

۳-۱- اهداف تحقيق

۴-۱- پرسش هاي تحقيق

۵-۱- نوع و روش تحقيق

۶-۱- روش گردآوري اطلاعات

۷-۱- قلمرو تحقيق

۸-۱- تعريف مفاهيم و واژگان اختصاصي تحقيق

۹-۱-مراحل انجام تحقيق

فصل دوم: مباني نظري پژوهش و مروري بر تحقيقات پيشين

مقدمه

۱-۲- ارزيابي عملكرد

۱-۱-۲-تعريف ارزيابي عملكرد

۲-۱-۲- فلسفه ي امروزين ارزيابي عملكرد

۳-۱-۲- چرا بايستي عملكرد را بسنجيم؟

۴-۱-۲- عوامل مؤثر بر عملكرد سازمان

۵-۱-۲-اهداف ارزيابي عملكرد سازمان

۶-۱-۲- اهداف سيستم هاي ارزيابي عملكرد در شهرداري ها

منافع حاصل از ارزيابي براي شهرداري ها

۷-۱-۲-فرآيند ارزيابي عملكرد

۸-۱-۲- سير تاريخي ارزيابي عملكرد

۹-۱-۲- ديدگاه هاي ارزيابي عملكرد

۲-۲- مدل هاي ارزيابي عملكرد

۱-۲-۲-مدل جايزه ي دمينگ

۱-۱-۲-۲-معيارهاي اصلي مدل دمينگ

۲-۲-۲-مدل بنياد كيفيت اروپا

۳-۲-۲- جايزه كيفيت مالكوم بالدريج

۴-۲-۲-مدل كارت امتيازي متوازن

۱-۴-۲-۲-ويژگي هاي كارت امتيازي متوازن

۲-۴-۲-۲-مراحل پياده سازي كارت امتيازي متوازن

۳-۴-۲-۲-منظرهاي كارت امتيازي متوازن

۴-۴-۲-۲-شاخص هاي كارت امتيازي متوازن

۵-۴-۲-۲-مدل كارت امتيازي متوازن در بخش عمومي و غيرانتفاعي

۵-۲-۲- مدل كارت امتيازي كانجي

۶-۲-۲- دلايل انتخاب مدل كارت امتيازي كانجي توسط محقق

۳-۲- پيشينه تحقيق و مطالعات ارزيابي عملكرد شهرداري

۱-۳-۲-پيشينه داخلي تحقيق

۱-۱-۳-۲- طراحي سيستم نظارت و ارزيابي عملكرد شهرداري تهران

۲-۱-۳-۲- طراحي نظام ارزيابي عملكرد معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران

۳-۱-۳-۲- طراحي شاخص ها و نظام ارزيابي عملكرد شهرداري تهران

۴-۱-۳-۲- ارزيابي عملكرد سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور

۵-۱-۳-۲-ارزيابي عملكرد سازمان با استفاده از مدل تعالي كسب و كار كانجي

۶-۱-۳-۲- ارزيابي عملكرد شهرداري كاشان با استفاده از كارت امتيازي متوازن

۲-۳-۲- پيشينه خارجي تحقيق

۱-۲-۳-۲- شاخص هاي شهري براي مديريت شهرها

۲-۲-۳-۲- نظام ارزيابي عملكرد شهرداري پرتوريا

مولفه هاي اصلي استراتژي عملكرد شهرداري پروتوريا

۳-۲-۳-۲- نظام ارزيابي عملكرد شهرداري شارلوت

۳-۳-۲-جمع بندي مطالعه ي تطبيقي نظام ارزيابي عملكرد شهرداري ها

۴-۲-معرفي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران

۱-۴-۲- ماموريت معاونت شهرسازي و معماري

۲-۴-۲-هدف معاونت شهرسازي و معماري

۳-۴-۲- اهم وظايف معاونت شهرسازي و معماري

۵-۲- نظام موجود ارزيابي عملكرد معاونت ها و مناطق

۸-۲- برنامه عملياتي ميان مدت شهرداري تهران

۹-۲- تعريف معيار و شاخص

۱-۹-۲-تعريف معيار

۲-۹-۲- تعاريف و ويژگي هاي شاخص

۱۰-۲-مدل مفهومي و مدل تحليلي تحقيق

خلاصه

فصل سوم: روش شناسي تحقيق

مقدمه

۱-۳-روش تحقيق

۲-۳-جامعه آماري

۳-۳-نمونه آماري

 ۴-۳-روش نمونه گيري

۵-۳-ابزار جمع آوري اطلاعات

۶-۳-مقياس اندازه گيري

۷-۳-روايي و پايايي ابزار

۸-۳-معرفي دو منطقه ي ۷ و ۱۰ شهرداري تهران

۱-۸-۳-معرفي منطقه ۷ شهرداري تهران

۲-۸-۳-معرفي منطقه ۱۰ شهرداري تهران

۱۰-۳-روش هاي آماري مورد استفاده

۱۱-۳-ارتباط سوالات پرسشنامه با  سوالات تحقيق و شاخص ها

خلاصه

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها

مقدمه

۱-۴-آمار توصيفي

۱-۱-۴- توصيف دادههاي جمعيت شناختي شهروندان

منطقه

جنسيت

سن

تحصيلات

نوع فعاليت

وضعيت سكونت

سال هاي سكونت يا اشتغال در منطقه

۱-۲-۴- توصيف دادههاي جمعيت شناختي متخصصان و كارشناسان

منطقه

جنسيت

۳-۲-۴- سن

تحصيلات

رشته تحصيلي

سابقه كار

نوع شغل

۲-۴-آمار استنباطي

۱-۲-۴- پاسخ به سوالات تحقيق از منظر شهروندان

۲-۲-۴-نتيجه گيري آزمون پرسش هاي تحقيق از منظر شهروندان:

۳-۲-۴- الويت بندي ابعاد كارت امتيازي كانجي از منظر شهروندان در منطقه ۷

۴-۲-۴- الويت بندي ابعاد كارت امتيازي كانجي از منظر شهروندان در منطقه ۱۰

۵-۲-۴- آزمون پرسش هاي تحقيق مربوط به كارشناسان و متخصصين

۶-۲-۴-نتيجه گيري آزمون پرسش ها از منظر كارشناسان:

۷-۲-۴- الويت بندي ابعاد كارت امتيازي كانجي از منظر كارشناسان در منطقه ۷

۸-۲-۴- الويت بندي ابعاد كارت امتيازي كانجي از منظر كارشناسان در منطقه ۱۰

۹-۲-۴- الويت بندي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري از منظر كارشناسان / پاسخ به  سوال باز تحقيق

۱-۹-۲-۴- الويت بندي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري از منظر كارشناسان منطقه ۷/ پاسخ به  سوال باز تحقيق

۲-۹-۲-۴- الويت بندي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري از منظر كارشناسان و متخصصين منطقه ۱۰/ پاسخ به  سوال باز تحقيق

۱۲-۲-۴- الويت بندي مولفه هاي يادگيري سازماني در منطقه ۷

۱۳-۲-۴- الويت بندي مولفه  هاي تحقيق در منطقه ۷

۱۴-۲-۴- الويت بندي مولفه هاي يادگيري سازماني در منطقه ۱۰

۱۵-۲-۴- الويت بندي شاخص هاي تحقيق در منطقه ۱۰

برچسب ها: پايان نامه ارزيابي عملكرد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با استفاده از كارت امتيازي متوازن,

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.