پايان نامه بررسي تأثير عناصر آميخته بازاريابي ((4P بر افزايش فروش و سهم بازار خارجي در شركت لبنياتي پگاه گلپايگان
پايان نامه بررسي تأثير عناصر آميخته بازاريابي ((4P بر افزايش فروش و سهم بازار خارجي در شركت لبنياتي پگاه گلپايگان |
![]() |
دسته بندي | مديريت |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 471 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 113 |
پايان نامه بررسي تأثير عناصر آميخته بازاريابي ((4P بر افزايش فروش و سهم بازار خارجي در شركت لبنياتي پگاه گلپايگان
چكيده
در جهان امروز شركت ها براي رسيدن به فروش و سود بالاتر با يكديگر به رقابت مي پردازند. لزوم توجه به آميخته بازاريابي در شركت ها براي افزايش فروش به خصوص در شركت پگاه گلپايگان امري حياتي مي باشد. در يك ساختار رقابتي، بازار بيش از هر چيز آگاهي و شناخت مديريت از نظرات و خواست مشتري و ارزيابي نحوه بهره گيري از آميخته بازاريابي در بازار به منظور دستيابي به مقدار مشخصي از فروش و اندازه سهم بازار موردنظر است.
در اين پژوهش محقق بدنبال بررسي تأثير بكارگيري عناصر آميخته بازاريابي بر افزايش فروش از ديدگاه اساتيد و مديران نمايندگي هاي فروش است و اولويت تأثيرگذاري هر يك از عناصر آميخته بازاريابي بر افزايش فروش مي باشد.
واژه هاي كليدي: آميخته بازاريابي، فروش، سهم بازار، شركت لبنياتي پگاه گلپايگان؛
مقدمه
تعاريف گوناگوني براي بازاريابي بيان شده است ، مانند گروهي از فعاليت هاي تجاري وابسته، پديده اي بازرگاني، فرايندي اقتصادي، فرايند مبادله يا انتقال مالكيت محصولات، فرايند تعديل عرضه و تقاضا و بسياري معاني ديگر. هر كدام از اين تعاريف بيان كننده گوشه اي از فعاليت هاي بازاريابي است، ولي تعريف كامل آن و منطق بر گرايش بازاريابي جديد نيست. امروزه صاحبنظران، بازاريابي را فرايند ارضاي نيازها و خواسته هاي بشر تعريف مي كنند. به نظر فيليپ كاتلر، برجسته ترين صاحب نظر در اين رشته، بازاريابي عبارت است از: فعاليتي انساني در جهت ارضاي نيازها و خواسته ها از طريق فرايند مبادله (روستا و همكاران، 1378، ص: 7).
بخشي از متن
عوامل موثر در تطبيق كالاها با بازارهاي گوناگون
به طور كلي عوامل زير در تطبيق كالاها با بازارهاي گوناگون موثر مي باشند :
1- سطح مهارت فني
اگر سطح مهارت فني كشور هدف پايين و محصول خيلي پيچيده و يا فني باشد، بازارياب ممكن است كه محصول را به شكل ساده تري براي آن كشور بسازد. به عنوان مثال شركت اتومبيل ساز ، اتومبيل هاي ساده تري را براي كشورهاي كمتر توسعه يافته در نظر مي گيرند.
2- هزينه نيروي انساني
براي كشورهايي كه هزينه نيروي انساني آنها پايين است (مانند كشورهاي جهان سوم) توليد كننده ممكن است كالايي را بسازد كه بيشتر دستي باشد تا اتوماتيك. برعكس براي كشورهاي صنعتي كه هزينه نيروي انساني بالا است توليدكنندگان كالاهايي را مي سازند تا حد امكان به صورت اتوماتيك عمل كنند.
3- سطح بيسوادي
بيسوادي يكي از مسائل گسترده در بسياري از مناطق جهان است. در اين چنين مناطقي كالاها بايد ساده باشند و با خود دستورالعمل هاي ساده و روشني را به همراه داشته باشند. در برخي از موارد، دستورالعمل ها بايد به صورت تصوير باشد تا افراد بي سواد نيز آنها را بفهمند.
4- سطح درآمد
سطح درآمد سرانه كشورها از 90 دلار (موزامبيك) تا 44320 دلار (سوئيس) متفاوت است. در كشورهايي كه درآمد شخصي پايين است مردم كيفيت كالا را در دوام آن مي بينند. در حالي كه در كشورهاي ثروتمند، منظور از كيفيت بالا، جديد بودن مدل كالا است. بنابراين توليد كنندگان براي كشورهاي كمتر توسعه يافته معمولا كالاهايي را مي سازند كه دوام بيشتري داشته باشد.
5- اعتبار مصرف كننده
اينكه مشتريان داراي اعتبار باشند و مثلاً بتوانند از كارتهاي اعتباري و يا وام استفاده نمايند و يا اينكه فاقد اين چنين تسهيلاتي باشند، بر روي قيمتها اثر مي گذارد. به عبارت ديگر تصميم گيري در مورد ارائه كالاهاي ارزان قيمت و يا گران قيمت علاوه بر درآمد شخصي به اعتبار مصرفكننده نيز مربوط مي گردد.
6- تعمير و نگهداري
در برخي از كشورها، تسهيلات تعمير و نگهداري كالا عامل بسياري مهمي در تصميم گيري خريد مي باشد. در برخي ديگر از كشورها اين عامل اهميت دارد اما نه به عنوان يك عامل كليدي در تصميم خريد. توليد كننده در اين بازارها بايد بتواند خود را تطبيق نمايد .
7- آب و هوا
آب و هوا نقش مهمي را در تطبيق كالا ايفا مي كند. برخي از كالاهاي مكانيكي حساس، محصولات شيميايي، مواد غذايي و ساير محصولات بايد براي آب و هواهاي خاص مجدداً طراحي و يا ساخته شوند .
8- اندازه محصول
در برخي از بازارها، تفاوت هاي فرهنگي و ساير تفاوت ها باعث مي شود نتوان كالاها را در همان اندازه هاي بازار داخلي، ارائه داد . از آن گذشته اندازه كالا بايد با سيستم اندازه گيري آن كشور نيز مطابقت داشته باشد. شركتي كه سعي در فروش محصولاتش در كشورهاي خارجي مي كند، بدون اينكه كالاهاي خود را با سيستم اوزان و اندازه گيري آنها سازگار نمايد ، محكوم به فنا است.
9- تأمين انرژي
وجود انرژي در يك كشور مي تواند بر طراحي كالا و يا اندازه آن اثر بگذارد. به عنوان مثال در ايران وجود گاز باعث مي شود كه اجاق هاي گازي (اجاق گاز) براي اين كشور ساخته شود در حاليكه در بسياري از كشورها به دليل كمبود اين انرژي اجاق هاي برقي ساخته مي شود .
1. Consumer credit
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده ........................................................................................................................ 1
فصل اول : كليات تحقيق............................................................................................. 2
مقدمه ......................................................................................................................... 3
1-1- بيان مساله.......................................................................................................... 4
1-2-اهميت و ضرورت تحقيق...................................................................................... 6
1-3-اهداف تحقيق...................................................................................................... 7
1-4- اهداف تحقيق .................................................................................................... 7
1-5- فرضيه اصلي پژوهش ......................................................................................... 8
فصل دوم : مباني نظريتحقيق......................................................................................... 9
مقدمه ........................................................................................................................ 10
2-1- بازاريابي چيست ؟ ............................................................................................ 10
2-2-بازاريابي بين المللي............................................................................................. 11
2-3-تعريف محصول.................................................................................................. 12
2-4-عوامل موثر در تطبيق كالاها با بازارهاي گوناگون.................................................... 13
2-5-برنامه ريزي........................................................................................................ 16
2-6-كاربردها............................................................................................................. 17
2-7- بسته بندي ........................................................................................................ 17
2-8-سياستهاي ضمانت و خدمت................................................................................ 20
2-9-ضمانت كالا....................................................................................................... 20
2-10- خدمات كالا ................................................................................................... 21
2-11-منحني عمر كالا................................................................................................ 22
2-12-استرانژيهاي طراحي و ساخت............................................................................ 24
2-13-طراحي و ساخت.............................................................................................. 25
2-14-قيمت.............................................................................................................. 27
2-15-استراتژيهاي قيمت گذاري.................................................................................. 33
2-16-تعيين قيمت..................................................................................................... 34
2-17- مفهوم تبليغات ............................................................................................... 35
2-18-استراتژيهاي تبليغات بين المللي.......................................................................... 39
2-19-فروش شخصي................................................................................................. 41
2-20-توزيع.............................................................................................................. 42
2-21-واسطه هاي بين المللي...................................................................................... 45
2-22-توزيع فيزيكي................................................................................................... 46
2-23-انبار كردن........................................................................................................ 47
2-24- كنترل موجودي .............................................................................................. 47
2-25-نظام اطلاعاتي.................................................................................................. 48
2-26- تحقيقايت بازاريابي ......................................................................................... 48
2-27-سهم بازار........................................................................................................ 49
2-28-فروش در بازارهاي خارجي............................................................................... 51
2-29-برنامه بازاريابي................................................................................................. 52
2-30- سازمان دهي بازاريابي بين المللي ...................................................................... 52
2-31-بخش دوم : شركت پگاه گلپايگان....................................................................... 53
2-32-پيشينه تحقيق................................................................................................... 57
فصل سوم : روش شناسي پژوهش............................................................................... 62
مقدمه ........................................................................................................................ 63
3-1- روش تحقيق .................................................................................................... 63
3-2- جامعه آماري .................................................................................................... 63
3-3-نمونه آماري....................................................................................................... 64
3-4-ابزار گردآوري اطلاعات....................................................................................... 65
3-5-تكنيك هاي تجزيه.............................................................................................. 68
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها............................................................................ 70
مقدمه ........................................................................................................................ 71
4-1- اطلاعات ويژگي هاي عمومي پاسخ دهندگان ....................................................... 71
4-2-معني داري رابطه ميانگين سوالات فرعي تحقيق ..................................................... 76
4-3-رتبه بندي متغيرها............................................................................................... 80
4-4-آزمون تي براي دو نمونه مستقل .......................................................................... 81
4-5- آزمون تحليل واريانس تك عاملي و توكي ........................................................... 81
فصل پنجم : نتيجه گيري وپيشنهادها............................................................................ 82
مقدمه ........................................................................................................................ 83
5-1-نتايج ويژگي هاي عمومي..................................................................................... 83
5-2- نتايج آزمون فريدمن .......................................................................................... 83
5-3-آزمون تي .......................................................................................................... 84
5-4-نتايج آزمون تي براي دو نمونه مستقل .................................................................. 84
5-5- پيشنهادات برآمده از نتايج آماري ........................................................................ 84
5-6- محدوديت هاي تحقيق ...................................................................................... 85
5-7- پيشنهادات در ارتباط با تحقيقات آينده ................................................................. 86
پيوستها...................................................................................................................... 87
فهرست منابع و مراجع................................................................................................. 97
چكيده انگليسي..........................................................................................................................101